Woensdag 14/04/2021

The return of the supermodels

undefined

Door Alice-Azania Jarvis

Opgelet Agyness Deyn, de originele supermodellen zijn terug. Na meer dan een decennium in de modejungle zijn de bekendste en duurste namen uit de jaren negentig opnieuw opgepikt om te figureren in de grootste herfstcampagnes. Drie van de oorspronkelijke 'Big Four' die Gianni Versace in 1991 de catwalk opstuurde, prijken dit seizoen opnieuw op de billboards. Linda Evangelista, net 43 geworden, is te zien in de Prada-advertentie en Christy Turlington is het gezicht van Escada. Ook Claudia Schiffer mag niet klagen: zij is de ster van Chanel. Eva Herzigova doet het voor Louis Vuitton en Amber Valletta is te zien in de campagnes van Dsquared2 en Iceberg. Deze modellen - ouder en wijzer - worden gewaardeerd door de grote huizen omdat ze een minder risicovolle en meer professionele marketingkoers willen varen. Stefan Lindemann, shopping editor voor het magazine Grazia, zegt: "Supermodellen hebben ouderwetse waarden maar ook de herkenningsfactor speelt een grote rol. In de jaren negentig wilden de mensen nieuwe gezichten zien en die hebben ze ondertussen gehad. Intussen zijn de supermodellen uitgegroeid tot celebrities. Ze zijn bekend geworden door zichzelf te zijn. Ze misdragen zich niet zoals andere sterren. Mensen als Lindsay Lohan wandelen het afkickcentrum vrij in en uit en vallen dronken uit nachtclubs. Topmodellen doen dat nooit. Ze gedragen zich en hebben een andere werkethiek."

De revival van Schiffer & co volgt op een periode van twaalf jaar waarin designers en uitgevers beroep deden op Hollywoodacteurs en sportlui om hun producten aan de man te brengen. In 1996 koos het Amerikaanse huis DKNY Demi Moore en Bruce Willis als sterren voor zijn campagnes en de rest van de markt volgde. Billboards over de ganse wereld werden bevolkt door bekende namen uit de entertainmentwereld of anonieme tienermeisjes. Calvin Klein beweerde datzelfde jaar dat niemand nog geïnteresseerd was in modellen. En terwijl een paar enkelingen als Kate Moss en Gisele Bündchen moedig doorzetten, kwam de rest van de supermodellen niet meer aan de bak. Maar dit jaar ziet het er weel helemaal anders uit. Vorig seizoen pakte Louis Vuitton al uit met een campagne waarin Stephanie Seymour, Eva Herzigova en Claudia Schiffer zich sensueel over leren sofa's vleidden. Dit seizoen volgen grote namen als Chanel, Prada en Yves Saint Laurent. Het ziet er naar uit dat de keuze voor topmodellen een winstgevende aangelegenheid is. Sinds cosmeticagigant L'Oreal Linda Evangelista castte voor hun advertenties, zijn de verkoopcijfers de laatste 18 maanden met twintig procent gestegen. En dat is een trend die alle CEO's van de grote merken graag willen volgen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234