Maandag 06/12/2021

'the Prisoner of Azkaban' komt vandaag in de zalen

Voor de derde aflevering van de cyclus deden de producenten nu beroep op Mexicaan Alfonso Cuaron, regisseur van 'Y tu mama tambien'

Het wordt donker in Potter-land

Toegegeven, ik keek niet bepaald uit naar de derde aflevering van de Harry Potter-films - ik behoor ook niet meteen tot het doelpubliek van deze succesrijke franchise - maar ik kwam de bioscoop vrolijker buiten dan ik er binnengegaan was. Met Harry Potter and the Prisoner Of Azkaban heeft regisseur Alfonso Cuaron duidelijk én met voorsprong de voorlopig beste film van de reeks afgeleverd.

Brussel

Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Vrolijk is misschien niet het meest geschikte adjectief, want als er iets opvalt aan dit derde luik, dan is het wel dat toon en sfeer van The Prisoner Of Azkaban een stuk grimmiger, donkerder en dreigender zijn dan bij de twee vorige films. Dat blijkt al meteen uit de fotografie van Michael Seresin (de vaste cameraman van Alan Parker), die heel vettig en vooral schaduwrijker en daardoor dramatischer oogt. Maar ook de toon is anders en dat merk je al van bij de proloog. Harry Potter (rol van Daniel Radcliffe) heeft opnieuw zijn vakantie doorgebracht bij die verschrikkelijke Dursleys en hij heeft alle pesterijen nog maar eens over zich heen laten gaan. Maar als tante Marge op bezoek komt en smerige opmerkingen blijft maken over zijn overleden ouders, kan Harry zich niet langer bedwingen. Woedend gebruikt hij zijn magische krachten om tante eens goed op haar nummer te zetten. Dat doet hij op een manier die niet zou misstaan in een of andere Monty Python-film. Zoveel is duidelijk, de dertienjarige Harry is geen kind meer, hij wordt stilaan een angry young man en dus rebelleert hij. Hij is zelfs zo kwaad dat hij zijn koffer pakt en wegloopt.

Harry is natuurlijk wel een beetje ongerust, want hij weet heel goed dat hij zijn toverkracht niet zomaar in de gewone wereld mag gebruiken. Hij zal dus wel op zijn donder krijgen van de Minister of Magic. Groot is dan ook zijn verbazing als er geen represaille volgt. Meer zelfs, de Minister of Magic toont zich erg ongerust en dringt erop aan dat Harry zo snel mogelijk zou doorreizen naar de Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry voor zijn derde schooljaar. De reden voor die bezorgdheid volgt snel en verklaart tegelijk de titel. Uit de gevangenis van Azkabar is de sinistere tovenaar Sirius Black (Gary Oldman) ontsnapt en aangenomen wordt dat hij op zoek is naar Harry. Aangezien die Sirius Black indertijd (mede)verantwoordelijk werd geacht voor de dood van Harry's ouders, mag aangenomen worden dat nu ook het leven van Harry zelf in gevaar is.

Eenmaal op Hogwarts, waar hij ook zijn vrienden Ron (Rupert Grint) en Hermione (Emma Watson) terugvindt, krijgt hij te horen dat Dementors voortaan de school zullen bewaken. Dementors zijn bijzonder griezelige, zwarte spoken, die verondersteld werden Sirius Black te bewaken in de gevangenis van Azkabar. Ze zijn dus behoorlijk pissig dat ze zich in de luren hebben laten leggen. Vreemd is wel dat Harry zich net heel erg onbehaaglijk voelt van zodra hij de aanwezigheid van de Dementors vermoedt. Vervolg - en dat is nog heel wat - op het scherm.

groeipijnen

Dat deze derde Potter-film een substantiëlere indruk laat en niet zomaar de filmische illustratie lijkt van een literaire hype, heeft uiteraard te maken met het verhaal zelf. Harry is een jonge adolescent geworden en zoekt zichzelf. In zijn geval hebben de groeipijnen ook te maken met zijn mysterieuze herkomst. Wat is er indertijd precies gebeurd met zijn ouders? Wie was uiteindelijk verantwoordelijk voor hun dood? En wat wil die sinistere Sirius eigenlijk van hem? Na de Amerikaanse cineast Chris Columbus bij de vorige films werd de regie deze keer toevertrouwd aan de Mexicaanse filmmaker Alfonso Cuaron, die naam maakte met Y tu mama tambien, naar Hollywood trok en daar onder meer A Little Princess en Great Expectations draaide. Behoorlijk vakwerk, maar ook niet meer dan dat. Gelukkig is Cuaron er hier in geslaagd opnieuw zijn eigen stempel op de film te drukken. Waarmee hij ook aantoont dat Y tu mama tambien niet zomaar een toevalstreffer was.

De opdracht was nochtans niet makkelijk: de decors en de cast lagen al vast en de narratieve marge was niet bepaald breed. Zowel schrijfster J.K. Rowling als de Warner Bros-studio keken over zijn schouder mee om zeker te zijn dat hun kip met de gouden eieren niet de nek werd omgedraaid. En toch is Cuaron erin geslaagd om van Harry Potter and the Prisoner Of Azkaban een echte film te maken, een film met spanning, dreiging, emoties én een ziel. En dus niet zomaar een merchandising-vehikel. Een film ook met een heel eigen look, de nodige visuele flair en een efficiënt gebruik van digitale effecten, ten dienste van het verhaal en niet andersom. Samen met Tim Burton beschikt Hollywood met Alfonso Cuaron nu over nog een getalenteerde filmmaker die donkere sprookjes kan en durft te vertellen.

HHH VERTOLKING Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Robbie Coltrane, Michael Gambon, Gary Oldman, Alan Rickman, Maggie Smith, Timothy Spall, David Thewlis, Emma Thompson REGIE Alfonso Cuaron GENRE grimmig sprookje LAND USA SPEELDUUR 142 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234