Vrijdag 07/08/2020

The New York Times zet eerste vrouwelijke hoofdredacteur op straat

Hoofdredactrice Jill Abramson (60) ging ervan uit dat haar huwelijk met The New York Times er een voor de eeuwigheid was. Getuige daarvan de gotische T uit de titel van de krant, getatoeëerd op haar rug. Ondanks die blijk van eeuwige trouw, stuurt uitgever Arthur Sulzberger Jr. haar de laan uit.

Wanneer alle journalisten van een krant inderhaast bij elkaar geroepen worden voor een geïmproviseerde redactievergadering, dan weet je dat er groot nieuws op til is.Toch kwam het bericht dat hoofdredactrice Jill Abramson moet plaatsmaken voor haar adjunct Dean Baquet als een donderslag bij heldere hemel. The New York Times heeft niet de traditie om hoofdredacteurs voor hun 65ste van de redactievloer te verjagen. Bovendien was Abramson de allereerste vrouwelijke hoofdredacteur in de 160-jarige geschiedenis van de krant. Haar na amper drie jaar de deur wijzen heeft ook een belangrijke symboolwaarde.

Toen Abramson in september 2011 aan het hoofd van de krant kwam te staan, leek ze de juiste vrouw op de juiste plaats. Een gevierd journaliste met veertien dienstjaren bij The New York Times op de teller en een voorgeschiedenis bij onder andere Time en The Wall Street Journal. Een hoofdredacteur met een uitgesproken interesse in onlinejournalistiek ook, belangrijk in een tijdperk waarin ook een monument als The New York Times op zoek moet naar een digitale toekomst. Een vrouw bovendien. Een duidelijk signaal dat The Gray Lady, zoals de krant liefkozend wordt genoemd, klaar was voor moderne tijden.

Een betere ambassadeur kon The New York Times zich moeilijk wensen, de liefde tussen Abramson en 'haar' krant zat diep. "Die krant was bij ons thuis een soort religie", liet ze optekenen. "Alles wat de Times schreef, was de absolute waarheid." Het ging zelfs zo ver dat ten huize Abramson elke dag twee exemplaren van de krant op de mat vielen. Kwestie van zowel vader, moeder als de twee dochters van het gezin voldoende tijd met de dagelijkse versie van hun bijbel te gunnen.

Slechte gewoontes

Maar de wittebroodsweken van de kersverse hoofdredacteur waren van korte duur. Abramson beloofde tijdens haar maidenspeech dan wel om vaak op de redactievloer aanwezig te zijn, met iedereen te zullen praten en open te staan voor ideeën, in de praktijk viel ze al snel terug in haar slechte gewoontes. Abramson stond, toen ze nog de scepter zwaaide over het kantoor in Washington, bekend als intimiderend, bruut en vaak afstandelijk. En ondanks de goede voornemens werd dat ook haar stijl op het New Yorkse hoofdkwartier van de krant. Journalisten kregen tijdens vergaderingen amper de kans om hun zin af te maken en wie niet aan haar hoge eisen voldeed, werd genadeloos en publiekelijk afgemaakt. Abramson besefte dat dat een probleem was en nam onlangs een consultant onder de arm in een poging haar managementstijl bij te sturen.

Arme muur

Niet alleen Abramsons relatie met de redactie stond onder hoogspanning, ook met uitgever Arthur Sulzberger Jr. boterde het steeds minder. Zeker nadat Abramson en haar advocaten vragen hadden gesteld over haar verloning. Die zou een stuk lager liggen dan wat haar voorganger Bill Keller maandelijks op zijn rekening kreeg gestort. Een bewering die overigens met klem wordt ontkend door de directie van de krant. Sulzberger kreeg ook geregeld Dean Baquet over de vloer. De adjunct van Abramson kwam steeds vaker zijn beklag doen over het functioneren van de hoofdredactrice.

Dat Abramson ook nog eens pogingen deed om Janine Gibson bij de Britse krant The Guardian los te weken om haar als adjunct naast Baquet te posteren, deed de emoties nog hoger oplaaien. De hele redactie kon op een bepaald moment zien hoe Baquet na een zoveelste discussie met Abramson zijn woede op een van de redactiemuren koelde.

Net nu staat The New York Times voor een cruciaal jaar. The New York Times Company, het bedrijf achter de krant, zette nevenprojecten als de website About.com en de krant The Boston Globe in de verkoop, om zich voortaan helemaal op haar kroonjuweel te concentreren. De krant kreeg een nieuwe smartphone-app en wil zich onder strikt toezicht van Sulzberger Jr. nog duidelijker digitaal profileren. Dat doet de uitgever liever met een hoofdredacteur waarmee hij helemaal op dezelfde lijn zit. Met Abramson was dat steeds minder het geval en dus krijgt ze de bons. Tattoo of geen tattoo.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234