Zaterdag 28/11/2020

Recensie

'The Mummy': je reinste ouderenmishandeling

Tom Cruise gunt het mummiemonster geen waardige oude dag in 'The Mummy'.Beeld rr

De star quality van Tom Cruise kan niet verhinderen dat The Mummy een behoorlijk bedroevende reanimatie is van een iconisch filmmonster.

Al sinds het origineel uit 1932 maakt The Mummy één ding heel duidelijk: de doden laat je maar beter met rust. Die boodschap hebben de makers van de nieuwste reboot niet begrepen. Hun poging om de iconische monstermummie nog maar eens tot leven te wekken – nauwelijks negen jaar nadat de vorige trilogie met Brendan Fraser afliep –, is behoorlijk bedroevend.

Vanaf het begin is duidelijk dat je je hersenen maar beter in sluimerstand zet voor deze film. We bevinden ons in Noord-Irak met Nick Morton (Tom Cruise), een soort avonturier wiens officiële jobomschrijving ons nooit helemaal duidelijk is geworden. Wat we wel begrepen, is dat hij samen met zijn assistent op zoek gaat naar schatten. En als ze die kunnen vinden in een dorp waar IS de plak zwaait, dan laten ze toch gewoon een militaire drone de boel opblazen. Missie geslaagd: de IS-strijders (en wellicht heel wat onschuldige burgers) zijn dood, en Morton en co kunnen zomaar een vijfduizend jaar oude sarcofaag in een vliegtuig laden en mee naar Amerika nemen. Historische schatten plunderen, is dat geen oorlogsmisdaad? Als kijker word je niet geacht om je die vraag te stellen, want Morton is de good guy.

De bad guy is dan weer een bad girl: in de sarcofaag blijkt een boosaardige Oud-Egyptische prinses te zitten die levend gemummificeerd is, en nu eindelijk haar kans ziet om alsnog de wereld aan haar wil te onderwerpen.

Marvel na-apen

Na een halfuurtje dachten we nog: “Misschien wordt The Mummy wel gewoon lekker domme fun?”, maar daar moesten we snel van afstappen. De toon gaat alle richtingen uit. Van Indiana Jones gaat het naar Mission Impossible – met dat verschil dat regisseur Alex Kurtzman nog nooit eerder een blockbuster geregisseerd had, en daar nu ook niet speciaal goed in blijkt te zijn –, en zelfs even naar 28 Days Later, zombieleger incluis.

Zolang het met de nodige humor gebracht wordt, passeert het allemaal. Vooral de scènes waar superster Tom Cruise in zijn hemd gezet wordt, werken op de lachspieren. Maar al snel wordt de teneur ernstiger, verwarder en saaier. Er moet hier namelijk ook een Universum worden opgebouwd: The Mummy moet het “Dark Universe” lanceren, een web van films bevolkt door iconische creaturen als Dracula, het monster van Frankenstein en de Onzichtbare Man. Het superheldenuniversum van Marvel is het niet zo subtiele voorbeeld. Zo wil de booswicht in The Mummy bijvoorbeeld een speciale steen bemachtigen om haar vernietigende plannen uit te voeren – een kopie van zowat elke Marvel-plot van de afgelopen jaren.

Ook monsters hebben recht op een waardige oude dag. Het wordt dus hoog tijd dat Hollywood de eeuwenoude mummie zijn pensioen gunt, want dit begint op pure ouderenmishandeling te lijken.

Vanaf 7/06 in de zalen.

Genre: Actie
Van: Alex Kurtzman
Met: Tom Cruise, Russell Crowe, Sofia Boutella, Annabelle Wallis
Duur: 120 min.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234