Woensdag 28/07/2021

'The Lost City of Z': Ouderwetse klasse

The Lost City of Z Beeld RV
The Lost City of ZBeeld RV

Wie dringend nood heeft aan een dosis ouderwetse klassecinema, moet deze week inschepen op het bootje van James Gray. In het stijlvolle epos The Lost City of Z vaart de Amerikaanse topregisseur samen met avonturier Percy Fawcett een gevaarlijke rivier af, recht naar het donkere hart van het Amazonewoud.

De Zuid-Amerikaanse jungle kan de gezondheid – fysiek én mentaal – ernstig schaden. Vraag maar aan de antiheld uit Werner Herzogs klassieker Aguirre, der Zorn Gottes. Dat schrikte ontdekkingsreiziger Percy Fawcett echter niet af om begin vorige eeuw meermaals naar het beboste continent te reizen om de verloren stad “Z” te zoeken. Al snel ging hij van geïnteresseerd naar geobsedeerd, om uiteindelijk opgeslokt te worden door de jungle.

Pure passie

Regisseur James Gray (We Own The Night) verfilmt nu Fawcetts levensverhaal, en zoals we dat inmiddels van hem gewoon zijn, is The Lost City of Z alweer een uitzonderlijk rijke, gelaagde film. Dit is niet het soort cinema waarmee je onmiddellijk klaar bent wanneer je beker cola leeg is. Maar misschien heeft Gray deze keer iets té veel in zijn film willen proppen. Dat krijg je als je – net als Fawcett – door pure passie wordt geleid.

Maar beter te veel dan te weinig inhoud. Vooral als de verpakking ook nog eens zo mooi is. The Lost City of Z is het toppunt van elegantie, oogstrelender vind je ze dezer dagen niet in de bioscoop. Heel de film lang glijdt de camera statig heen en weer, of er nu op het water gefilmd wordt of niet. Het wonderlijke eindshot van de film evenaart zelfs bijna dat van Grays vorige film The Immigrant, en dat wil veel zeggen.

Stilist en avonturier

Na onder meer een paar korrelige stadsfilms en een historische melodrama in het New York van de jaren 20, levert Gray nu een kostuumfilm af die hem naar de Zuid-Amerikaanse jungle brengt. Zijn volgende film zal zich in de ruimte afspelen. Gray is niet alleen een stilist tot in de kist, hij is ook – alweer net zoals Fawcett – een onverbeterlijke avonturier.

Ondanks de nieuwe setting blijven een paar van Grays dada’s terugkomen: de figuur van de outsider en het thema van gekrenkte mannelijkheid, bijvoorbeeld. Vandaag staat Percy Fawcett dan wel bekend als een legendarische avonturier, het grootste deel van zijn leven was hij een mislukkeling met een besmeurde naam. Misschien is het dat wel wat hij zoekt, daar, diep in de rimboe: eerherstel en eigenwaarde.

Jammer dat het hart deze keer – uitgerekend in de broeierige hitte van de jungle – een beetje in de kou blijft staan. Is The Lost City of Z té mooi, té degelijk? Soms voelt het alsof er een – weliswaar perfect gepoetste – glazen wand staat tussen de kijker en Fawcett. Het is toekijken met afstandelijke bewondering.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234