Donderdag 26/11/2020

The Leak

kunstgrepen

Wat moet een gewoon mens in hemelsnaam in Brasschaat gaan zoeken? Je kunt er je ogen niet geloven zoals de kasten van huizen daar zonder pauze de revue passeren. Naar verluidt tel je hier ook het meeste aantal privé-zwembaden van alle gemeenten in Vlaanderen en dat verklaart deels de titel The Leak (het lek), een tentoonstelling in een 'ander' huis aan de rand van het mondaine dorp. The Far Site is een initiatief van de Happy Famous Artists, die in een benedenverdieping een pracht van een kunstruimte inrichtten. Het contrast in de Far Site is groot maar werkt; buiten lopen honderden kippen en ganzen vrij en vrolijk rond en binnen waant men zich in een grootstedelijke kunstruimte...

De Happy Famous Artists (Lucie Lavickova en Joseph de Roover) pakken zelf uit met een monumentaal geschilderd intelligent organigram waarin schematisch de kunstwereld wordt gelinkt aan een onderzoek over fetisjisme in boeken en vooral via het internet. Op basis van beelden en een bestaand schema over de (soms) meest verregaande vormen van fetisjisme plakten ze kunstwerken van bekende kunstenaars als Michel François, John Cirroin, Wim Delvoye, Bill Viola, Thomas Schütte en David Hockney. Hun onderzoek wordt nog duidelijker via een interactieve cd-rom die pal voor het geschilderde schema staat opgesteld. Een ander werk is een wandsculptuurtje omringd door een witte neon met de veelzeggende titel Tell me about your father, over de onmogelijke ontmoeting tussen Freud en Christus.

Wim Catrysse pakt sterk uit met een ruwe houten sculptuur geflankeerd door vier kleine monitoren op sokkel. Tied exploreert op een harde manier zijn onderzoek naar de existentiële context van de mens. Een soort box waarvan de vier houten platen worden samengehouden met stevige elastieken wordt de benauwende plaats waar een individu worstelt om eruit te geraken. Die onmogelijke opdracht wordt getoond op vier kleine monitoren die de schijn ophouden controlebeelden te zijn. Wim Catrysse plaatst zijn oeuvre tussen performance en video en laat op een intelligente manier niet toe dat zijn constructies zomaar een fetisj zijn van en voor zijn videobeelden. Hij raakt de kern van de menselijke hulpeloosheid, gevat in beelden die naar de strot grijpen.

Schilder Koen van den Broeck, die vooral in Londen furore maakt, is hier nogal magertjes aanwezig. Het enige schilderij, Eight Avenue #2 uit 2001, is een schraal geborsteld doek waarin de gedachte aan de stad geruisloos plaats maakt voor een bijna abstract en zinnelijk doek.

Een tegenvaller zijn de foto's van Charif Benhelima, die de zelfkant van het New Yorkse Harlem al te veel op een esthetiserende manier in beeld brengt en... al te keurig in een lijstje stopt.

Piet Caubergh, een verstokt pc-techneut, toont drie maquettes die absoluut haaks staan tegenover het voorgeprogrammeerde omgaan met informatica. De maquettes zijn sprankelende modellen van futuristisch ogende openbare plaatsen en zijn gemaakt van afgedankte cd's en ander goedkoop materiaal, al dan niet opgehoogd met prettig afdruipende slierten groene kleur...

Die broze dingetjes staan in de buurt van schilderijen van Cindy Wright. Twee grote doeken met de afbeelding van personen alterneren met twee andere van kleiner formaat met motieven van vlees (Chipolatta en Meatball). De schilderijen zijn hard geschilderd en komen in de buurt van een fotorealistische benadering van schilderkunst. Ze domineren de tentoonstelling zonder weliswaar afbreuk te doen aan het overigens zeer goed bij elkaar gebrachte geheel. (LL)

The Leak tot 21 december (op woensdag en zondag van 14 tot 18 uur en op afspraak) in The Far Site, Lage Kaart 534 in Brasschaat. Inlichtingen: 0485/68.48.38.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234