Donderdag 26/11/2020

Tv-recensie

'The Innocents': Britse laidback, Nordic noir en een verontrustende Guy Pearce

Guy Pearce in de nieuwe Netflix-reeks 'The Innocents'.Beeld RV

The Innocents gooit een aantal succesvolle ingrediënten op een hoopje: mysterieuze sciencefiction, wat Scandinavische noir, klassieke kalverliefde en Guy Pearce. En dat levert u een langzaam voortkabbelend, laidback Netflix-weekend op.

Netflix ziet duidelijk heil in bovennatuurlijke sciencefictionavonturen. Na de populaire reeks Stranger Things en de originele film Annihilation zet de streamingdienst nu het hele eerste seizoen van The Innocents online. Opnieuw een verhaal in de gewone wereld, waar buitengewone dingen gebeuren.

De serie start dan ook erg onschuldig, met twee verliefde tieners op het Britse platteland die plannen smeden om samen weg te lopen. June (Sorcha Groundsell) wil weg van haar maniakaal controlerende vader (Sam Hazeldine), die zijn gezin wil verhuizen naar een quasi onbewoond gebied in Schotland. Van de moeder is er geen sprake, die verdween enkele jaren geleden op geheimzinnige wijze. Ook liefje Harry (Percelle Ascott) wil weg van een getroebleerde thuissituatie. Zijn vader is een ander mens geworden sinds hij uit coma is, zijn moeder (Nadine Marshall) is te zeer opgeslokt door haar werk als politie-inspecteur.

Zevendehands Fiat Uno

Tijdens hun nachtelijke vlucht naar de vrijheid, in hun zevendehands Fiat Uno, loopt het mis. Het jonge koppeltje kruist een vreemde Noorse man (Jóhannes Haukur Jóhannesson) in het midden van de amper verlichte weg, en die heeft het op June gemunt. Maar in een moment van totale paniek neemt zij de fysieke gedaante aan van die vreemde man. Terwijl hij levenloos tegen de grond smakt, met enkel zijn ogen die als gek trillen.

June is shapeshifter. Haar vermogen om te transformeren is te vergelijken met de gave van een doorsnee superheld. Dat had haar makkelijk kunnen plaatsen tussen de twee dozijn franchises waarmee we tegenwoordig om de oren worden geslagen. Maar in tegenstelling tot die anderen gaat het hier om een protagonist die liever niets met haar krachten te maken heeft. Al was het maar omdat ze die eenvoudigweg niet onder controle krijgt.

Intussen, parallel, maken we kennis met iets wat op het eerste gezicht lijkt op een sekte, in een prachtig, bijwijlen heerlijk donker, Noors landschap. Hier is een verontrustende dokter (Guy Pearce) aan de slag, die angstvallig controle probeert te krijgen over de breinen van een groepje vrouwen. Al heel snel wordt duidelijk dat die twee losstaande verhalen innig met elkaar vervlochten zijn. Toch blijft het duren tot diep in de laatste aflevering vooraleer alle punten met elkaar verbonden kunnen worden. Kortom: bingewatchmateriaal. Maar dan wel van het erg trage type.

Het eerste seizoen van 'The Innocents' staat nu op Netflix.Beeld RV

Guy Pearce, de enige grote naam

The Innocents is geschreven door nieuwkomers Hania Elkington en Simon Duric. Die laatste was eerder storyboard artist bij onder meer The Crown en Star Wars: The Force Awakens. De reeks draagt een duidelijk Britse stempel. Niet alleen speelt ruim de helft van het verhaal zich af op het eiland, vooral het tempo waarin het verteld wordt, is opvallend. Alles kabbelt langzaam voort. Dat levert een erg laidback reeks op, die nooit in extremen schiet. Tot de reeks zelf shift. En daarmee – hoewel volstrekt onnodig, maar kan het vandaag nog anders? – alle deuren wagenwijd openzet voor een volgend seizoen.

Sorcha Groundsell is June in 'The Innocents'.Beeld RV

Vooral de jonge spelers, Sorcha Groundsell en Percelle Ascott, maken het acht afleveringen lang een aangename zit. De chemie tussen die twee kan een breed pallet aan, van naïef vertrouwen tot complete vijandigheid. Hun parcours slingert dan ook tussen extremen. Ze moeten constant kiezen tussen een zo gewoon mogelijk leven en heel wat op het spel zetten om antwoorden te krijgen.

En dan is er nog Guy Pearce, de enige grote naam in de cast, die een haast grenzeloze speeltuin krijgt aangereikt om zijn curieuze personage vorm te geven. Is hij een oprechte hulpverlener of toch maar een griezelige professor? Pearce gebruikt zijn bewegingsvrijheid subtiel, waardoor zijn personage nooit helemaal in zijn kaarten laat kijken. Een soort vakmanschap dat 400 minuten televisie verantwoordt.

Nu op Netflix.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234