Zondag 25/10/2020

The Incredibles: weer een ongelofelijke Pixar-stunt

De zesde film van de studio die Toy Story maakte, baadt in een sfeer van sixtiesdesign. Pixar waagt zich meer dan ooit op terrein dat andere animatiestudio's niet aandurven

Pixar Animation Studios is nog geen twintig jaar jong, maar het door John Lasseter, Edwin Catmull en Apple-baas Steve Jobs gestichte bedrijf is nu al de succesrijkste filmstudio aller tijden, tenminste als je het film per film bekijkt. De vijf computergegenereerde langspeelfilms die de studio tot nu toe realiseerde (Toy Story, A Bug's Life, Toy Story 2, Monsters, Inc. en Finding Nemo), brachten wereldwijd meer dan 2,5 miljard dollar op. De visionaire studio, nog altijd gevestigd in Emeryville, in de baai van San Francisco, heeft de computeranimatiefilm ingrijpend veranderd. Vooral dankzij in huis ontwikkelde softwaresystemen als Marionette, Ringmaster en het bejubelde RenderMan forceert Pixar bij elke nieuwe film doorbraken, zowel artistiek als technologisch. Dat de studio 42 patenten heeft, zegt wat dat betreft genoeg.

In The Incredibles gebruikt tackelt Pixar voor het eerst echt menselijke personages, een van de moeilijkste klussen bij cgi (computer generated images). Regisseur Brad Bird (The Iron Giant) streefde in deze film over een familie superhelden in spandex naar een groter fotorealisme, net als The Polar Express. Gelukkig bewaart hij de geest van karikatuur, cartoon en comic. "Als je een realistische mens wilt maken, neem dan een filmcamera en huur een acteur. Dat is duizend keer gemakkelijker", aldus uitvoerend producent John Lasseter. "De computer houdt ervan alles perfect geometrisch te maken. Hoe organischer, hoe moeilijker iets zich in computerbeelden laat vertalen. Maar bij Pixar is het uitgangspunt altijd dat het publiek moet weten dat wat het zien niet bestaat."

Binnen het wereldje van computeranimatie gold geloofwaardige, authentieke haren, huid en kledij creëren lange tijd als een onmogelijke opdracht. De Pixar-tovenaars doen hun reputatie van perfectionisten echter daarbij opnieuw alle eer aan. Elk beeld van het in een schitterend sixtiesdesign ingeklede The Incredibles is een triomf op zich. Haren, transparante wolken, levendige schaduwen, vuur, water, explosies..., alles waar een animatietaboe om hangt, heeft een ongelooflijk realistische textuur. Een briesje door een lok haar, kledij die in natuurlijke plooien valt als iemand gaat zitten: op het scherm ziet het er misschien uit als een koud kunstje, maar computeranimatie is een van de meest arbeidsintensieve filmjobs. Die hoge graad van perfectie en visuele rijkdom kostte de animators bloed, zweet en tranen.

De grootste uitdaging schuilde deze keer evenwel in het streven naar emotioneel geloofwaardige en expressieve vertolkingen van de voorstedelijke Parr-familie. Om de personages subtiel en soepel te laten bewegen werden bestaande technologieën geoptimaliseerd of nieuwe ontwikkeld, zoals Goo. Het resultaat is niet alleen een grotere vrijheid in gelaatsuitdrukkingen en personages met een elastischer fysionomie, zelfs de huid beweegt uiterst natuurlijk over de spieren.

Pixar loopt met andere woorden opnieuw op de concurrenten uit. En hoewel er aan elke cgi-film nog heel wat ambachtelijk tekenwerk te pas komt - de films blijven een hip huwelijk tussen hightech en de klassieke Disney-geest - verkoopt Pixar met het razend onderhoudende The Incredibles de handgetekende 2D-animatie opnieuw een dreun van jewelste.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234