Zondag 19/09/2021

The Hunger Games bindt strijd aan met de media

Big Brother. Vanaf morgen loopt The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 in de bioscoop. Dat Stromae's hit 'Merci' daarvoor wordt gerecycleerd, is maar een van de vele aspecten die deze reeks zo populair maken bij de jeugd. Toch wordt dit keer ook een serieus thema aangekaart: de rol van de media in de samenleving.

Nu de ontknoping van The Hunger Games-franchise dichterbij komt, laat de populaire scifi-trilogie ook haar ware gelaat zien - tenminste als je niet tot de miljoenen lezers wereldwijd behoort die de boekenserie van Suzanne Collins al hebben verslonden. In deel een en twee draaide alles om brood en spelen, de gemene overlevingsspelletjes die als straf door het dictatoriale bewind werden opgelegd om het verzet in de arme districten te onderdrukken. En kon je de makers in The Hunger Games en The Hunger Games: Catching Fire niet onmiddellijk op scherpe mediakritiek betrappen, hij zit wel verpakt in deel drie, The Hunger Games: Mockingjay - Part 1. Want als er iets centraal staat in deze aflevering is het mediapropaganda en -manipulatie en de rol die media kunnen spelen in het omverwerpen van een repressief systeem dat de vrijheid en de persoonlijke ontwikkeling onder de knoet houdt.

In die context zijn Collins' boeken niets anders dan een tienerversie van Aldous Huxley's Brave New World of George Orwells 1984: een sombere fantasie over de Nieuwe Wereldorde waarin op een entertainende, romantische en spannende manier vragen opgeworpen worden die jongeren bezighouden in een snel veranderende hoogtechnologische wereld. Zoals: de toenemende onderdrukking door de overheid, de groeiende kloof tussen het gewone volk en de rijke elite, de gruwel en de dreiging van de oorlog, de indoctrinerende macht van de massamedia, de alsmaar toenemende cameracontrole in de publieke ruimte en de functie van geweld in de strijd om je tegen iets te verzetten.

Spiegel

Anders gezegd: de Hunger Games-serie mag zich dan in de toekomst afspelen, voor tieners houdt de franchise onze Big Brother-achtige maatschappij gewoon een parodiërende of waarschuwende spiegel voor. En ook: een doorsneetiener ziet de middelbare school toch als een dystopie, nee? En echt jezelf kunnen zijn en opgroeien zonder dat je continu onder toezicht van temmende volwassenen staat, het behoort tot de dromen van elke ontevreden adolescent.

Maar verklaart dat het succes van de boeken en de films? Feit is dat de release van de films de boekenverkoop flink heeft aangezwengeld - de trilogie is Amazons best verkochte boekenserie aller tijden: ze verkocht beter dan de zeven Harry Potter-boeken. De verschillende episodes van de franchise komen ook telkens op een wolk van publiciteit en marketing de bioscopen ingezeild. Hollywood is er altijd als de kippen bij om nieuwe hippe namen uit de muziekwereld te strikken en voor The Hunger Games is dat niet anders - de twee vorige soundtracks haalden de top tien in de US Billboard.

Een opwindend actieavontuur met jonge Hollywoodsterren plus coole muziek? Het verklaart mee de populariteit. Zo is de Nieuw-Zeelandse electropopsensatie Lorde de curator voor The Hunger Games: Mockingjay - Part 1. Behalve oude gloriën als Grace Jones en Chemical Brothers selecteerde ze ook Chvrches, Bat for Lashes en Stromae, wiens hit 'Merci' ze samen met rappers als Q-Tip en Pusha T tot Meltdown heeft bewerkt - je hoort de song tijdens de openingsgeneriek.

Hert in een hek

Nochtans is het niet onze nationale trots Stromae of Lorde die muzikaal opvallen, maar Jennifer Lawrence, de 24-jarige actrice in de rol van Katniss, de krijgster die zich ontpopt tot het boegbeeld van het verzet. "Als ik zing, klink ik als een hert dat in een hek gevangen zit", zei Lawrence enkele dagen geleden nog toen ze in de VS tijdens Saturday Night Live door haar medespeler Woody Harrelson gevraagd werd om mee een liedje van Taylor Swift te coveren. In de film brengt ze, op een melodie van de folkband The Lumineers, een fluisterversie van The Hanging Tree, een fictief liedje dat Collins schreef en dat geldt als hét protestlied in de totalitaire natie Panem. "Are you, Are you / Coming to the tree / Where they strung up a man they say murdered three", zingt ze bitter en droef om later als de spotvogel weer hét symbool van de revolte te worden. Al blijft Katniss vooral een typische en herkenbare tiener: iemand die haar weg probeert te zoeken onder de nooit aflatende druk van volwassenen en de mensen rondom zich.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234