Woensdag 25/11/2020

Muziek

‘The Great Belgian Songbook’: dit gebeurt er wanneer je Belpop-parels op trompet speelt

In 'The Great Belgian Songbook' zet trompettist Jo Hermans (links) enkele Belpoptoppers naar eigen hand.Beeld RV KREW

In The Great Belgian Songbook zet trompettist Jo Hermans (Clouseau, DAAN, André Brasseur) elf Belpop standards naar eigen hand. Het resultaat is een frisse staalkaart van de vaderlandse popmuziek. Op de planken en op plaat.

“Een schoonheidskuur voor Belgische evergreens en vergeten parels”, noemt belpop-expert Jan Delvaux het project. Naar het voorbeeld van The Great American Songbook brengt trompettist Jo Hermans (36) – vorig jaar nog MIA-genomineerd voor ‘Beste Muzikant’ – een staalkaart vaderlandse nummers samen op The Great Belgian Songbook.

Zelf is hij al jaren een graag geziene muzikant in de huisbands van Balthazar en Clouseau over DAAN en dEUS tot Raymond van het Groenewoud en André Brasseur. En hij speelt al vijf seizoenen mee in het VTM-programma Liefde voor muziek. “Daarom is goed dat dit project nu pas van de grond komt”, zegt Hermans. “Ik heb met veel van die artiesten persoonlijk gewerkt. Met dEUS heb ik de Lotto Arena-concerten gespeeld, bij DAAN speel ik al vijftien jaar. Ik wou met bruikbare melodieën aan de slag, en zien welke hoekjes ik uit die songs kon halen. Ik kleed het helemaal uit, om dan met de bouwstenen opnieuw aan de slag te gaan.” 

Samen met cellist Jean-François Assy, toetsenist David Thomaere en drummers Marc Bonne en Dré Pallemaerts steekt hij die eigenzinnige selectie in een nieuw jasje. Van Angèle tot Wallace Collection. Op de planken en op plaat. (De jongen op de hoes is trouwens een jonge Hermans. Dat terzijde.) Voor ons pikt Hermans er vijf musts uit.

Jo Hermans (rechts).Beeld RV KREW

‘Broad Daylight’ (Gabriel Rios)

Hermans: “Ik vind Rios een onwaarschijnlijk getalenteerde muzikant. De keren dat ik met hem heb gespeeld, heb ik gemerkt dat hij blijft zoeken op melodieën, dat hij weet hoe zijn songs in elkaar zitten. Dat dalende baslijntje van ‘Broad Daylight’ vond ik erg interessant, om dan daarrond te beginnen bouwen. De moeilijkheid om dat met trompet te doen, is dat er maar één stem overblijft waar je met piano of gitaar er meerdere kan spelen. Dat kan heel snel als muzak of liftmuziek gaan klinken, en daar wou ik ver van weg blijven. Voor de Radio 1 Sessies hadden we er al eens een New Orleans-versie van gemaakt, hier wordt het iets funky.”

‘La chanson des vieux amants’ (Jacques Brel)

Hermans: “Dit was het eerste nummer dat in me opkwam toen er sprake was van een Great Belgian Songbook. ‘La chanson des vieux amants’ is zo schoon, zo mooi georchestreerd. En het heeft een dankbare melodie om mee aan de slag te gaan. Jean-François bedacht meteen een effect op cello om er een patroon in te krijgen. Dat móést erop. Tegelijk blijft het gevaarlijk om zo’n iconische song aan te pakken, misschien daarom dat we hier zo dicht mogelijk bij de emotie van het origineel zijn gebleven. De pijn en twijfeling van Brel moest weerklinken. Maar de trompet is daar dankbaar voor. Denk maar aan wat Chet Baker met ‘My Funny Valentine’ heeft gedaan.”

‘Tiger Walk’ (The Peter Laine Orchestra)

Hermans: “Dit is me aangedragen door Jan Delvaux. Hij had wat suggesties gedaan van onbekende, groovy nummers, en dit sprong er meteen uit. ‘Tiger Walk’ is geschreven door Cornelius Peeters, vandaag 93 jaar, en heeft een hip thema, te vergelijken met ‘Watermelon Man’ van Herbie Hancock. Ik vond het wel grappig dat een Belg dat in de jaren 1970 ook heeft gemaakt, op een erg hoog niveau. In die periode zijn er écht toffe dingen gebeurd in ons land. Het nummer is lang onder de radar gebleven, maar staat ook op de compilatieplaat Funky Chimes, met onbekende Belgische funk uit die tijd.”

‘Je me suis souvent demandé’ (Bobbejaan Schoepen)

Hermans: “In Frankrijk is ‘Je me suis souvent demandé’ bekend geworden door zanger Richard Anthony die het coverde. Allicht daarom is dit het grootste commercieel succes van Bobbejaan Schoepen. Voor mij kon Bobbejaan niet ontbreken en ik had natuurlijk kunnen kiezen voor ‘De lichtjes van de Schelde’, maar deze vond ik muzikaal interessanter. Het heeft een eenvoudig maar mooi thema, waardoor het haast als een filmtrack klinkt. Je kan het perfect onder een documentaire schuiven, dat klopt qua gevoel. Misschien slaat dit ook wel aan over de taalgrens, omdat het een bekend Franstalige nummer is dat we instrumentaal brengen. Op de hele plaat valt zo de taalbarrière weg.”

‘Habibi’ (Tamino)

Hermans: “Wat Tamino met zijn stem kan, hoor je maar zelden. Jeff Buckley kon dat ook. Enfin, ik ben er erg trots op dat dit Belgisch is. En omdat Tamino Egyptische roots heeft, ben ik samen met David Thomaere in dat register gaan zoeken voor deze bewerking. De arabische toonladders van Avishai Cohen, zonder het weemoedige van het originele ‘Habibi’ uit het oog te verliezen. Toen we dit voor het eerst live speelden, was Tamino’s producer Jo Francken toevallig komen kijken. Achteraf zei hij meteen: ik wil dit met jullie opnemen. Een idee waar ik op dat moment nog niet mee bezig was, maar nu dus een feit is.”

The Great Belgian Songbook is uitgegeven bij NEWS. Nu op tournee door Vlaanderen, greatbelgiansongbook.be

The Great Belgian Songbook brengt Belpop standards zoals u ze nooit eerder hoorde.Beeld RV
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234