Donderdag 19/09/2019

'The Godfather' in het Vaticaan

THE BORGIAS - SEIZOEN 1

Neil Jordan

1492. Paus Innocentius VIII sterft. De twijfel onder de kardinalen die een opvolger moeten kiezen speelt in het voordeel van de Catalaan Rodrigo Lanzol de Borja. Hij is bisschop van Valencia, neef van paus Calixtus III (die de Spaanse naam Borja in het Italiaanse Borgia omzette) en vader van een stel bastaards bij een gewezen courtisane: Cesare, die een handvol kardinalen omkoopt en later zelf de kardinaalspet mag opzetten; Juan, een vechtjas die de pauselijke legers zal gaan aanvoeren; Lucrezia, prille tiener die van eenhoorns en zeepaarden droomt; en Joffre.

"Kan een paus kinderen hebben, Cesare?", vraagt Lucrezia. "Nee", antwoordt Cesare die haar met minder dan fatsoenlijk oog beloert. Dat lijkt ook papa Borgia te beseffen als hij paus Alexander VI wordt en de moeder van zijn kinderen aan de kant duwt, om prompt zijn klokkenspel ("duos testiculos et bene pendentes") aan een nieuwe maîtresse te offreren.

Sex. Power. Murder. Amen. Dat was de tagline waarmee kabelzender Showtime in de VS deze Canadees-Iers-Hongaarse kostuumdramareeks lanceerde. De lotgevallen van The Original Crime Family moesten een The Tudors meets The Sopranos worden. Of: The Godfather in het Vaticaan, zoals bezieler Neil Jordan (The Crying Game, Interview with a Vampire) zijn oorspronkelijke plan voor een bioscoopfilm omschreef. De Ier liet zich door Steven Spielberg overhalen om het voor tv te doen, schreef alle afleveringen en regisseerde er zelf twee. Michael Hirst, de pen achter bioscoopfilms als Elizabeth en series als The Tudors, werd coproducent.

Hoewel Jordan zijn best doet om de belegen verbeelding van vijftiende-eeuws clericaal verderf te vermijden, weifelt zijn vertelling tussen een kleurrijke studie van machtshonger, transgressie en perversie enerzijds, en epische flauwekul gelardeerd met bloed, borsten en billen(koek) anderzijds.

Het is aan de cast om de reeks van een sluipende verveling te redden, en zolang Jeremy Irons die aanvoert, lukt dat aardig. Treedt de opper-Borgia echter in de schaduw, dan is beklijvend drama ver te zoeken, al het degelijke werk van François Arnaud (Cesare) ten spijt. En ziet de wereld der Borgia's er meestal beeldig uit, dan is de digitale constructie van bepaalde overzichts- en actieshots vaak beschamend zwak.

Extra's van de dvd zoomen in op camerawerk, productiedesign, kostuums (de reeks won een Emmy) en cast, helaas niet op de kunst van intelligent historisch exposé of zelfkastijding.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234