Zondag 19/01/2020

The franchise is strong with this one

●●●❍❍
ROGUE ONE: A STAR WARS STORY
Sciencefiction
Van: Gareth Edwards
Met: Felicity Jones, Ben Mendelsohn, Mads Mikkelsen
Duur: 134 minuten

Toen Disney in 2012 Lucasfilm kocht, maakten fans zich zorgen om de disneyficatie van de franchise. The Force Awakens bewees vorig jaar dat die vrees ongegrond was. De eerste film van de sequel-trilogie is populairder dan ooit. Daarom is het slagen van deze Rogue One misschien wel belangrijker. Omdat een nieuwe reeks spin-offs nog net iets meer op uitmelken lijkt. Maar dat is deze eerste gelukkig niet geworden.

Rogue One speelt zich af net voor Episode IV, de allereerste Star Wars-film uit 1977. Het voorafje heeft liefst 134 minuten nodig om te vertellen hoe de rebellen de blauwdruk van de Death Star proberen te bemachtigen. Daarin schuilt een groot gevaar. We wéten dat ze de plannen in handen krijgen. En de manier waarop is niet zo belangrijk in de geschiedenis van de ruimtesaga.

Bovendien heeft Rogue One zichzelf vastgezet in het interbellum tussen deel III en IV, zonder Han Solo, Luke Skywalker of Jedi's. Dus kon de parade aan cameo's uit The Force Awakens niet herhaald worden. Net dat is de kracht van deze film. Hoewel de uitkomst gekend is, is de weg ernaartoe goed bedacht en op zichzelf staand. En godzijdank geen aaneenschakeling van scènes met Darth Vader.

Opnieuw kiest Lucasfilm (lees: Disney) voor een vrouwelijke protagonist. Jyn Erso (Felicity Jones) voldoet aan de traditionele vereisten, inclusief getroebleerde jeugd. Toch is ze geen nieuwe Skywalker, eerder een Han Solo die ongewild in de strijd tegen the Empire rolt. Ook de droids krijgen een equivalent met betweter K-2SO. Daarnaast valt vooral Orson Krennic (Ben Mendelsohn) op, de perfecte villain.

Levendig en lucratief

Vooral visueel is Rogue One een verrassing. De queeste naar de bouwplannen doet veel actie vermoeden. Die is er, op de grond en in de lucht. Maar regisseur Gareth Edwards neemt ook tijd om te vertellen, om de achtergrond te schetsen. Hij houdt ook vast aan de look and feel van de originele trilogie, net als J.J. Abrams vorig jaar al deed. Zonder al te blinkende computerdecors of ruimteschepen.

Was dit een nodige aanvulling op de bestaande verhalen? Zeker niet. Maar een gratuit uitmelken is het niet geworden. Edwards gaf in interviews al aan dat hij hoopte nieuwe generaties warm te maken om de originele trilogie te bekijken na het zien van zijn film. En dat is allicht wat Disney wil. Het universum van Star Wars levendig (en dus lucratief) houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234