Donderdag 21/01/2021

The Five Senses

Regisseur Jeremy Podeswa

De vijf zintuigen waarvan sprake in de titel worden als het ware gestalte gegeven door vijf personages, die elk op hun manier op zoek zijn naar een zinvolle relatie. Zo is er een kinesiste, die weliswaar massagetherapie verstrekt, maar toch vindt dat ze opnieuw moet leren voelen. Er is ook een man die van oordeel is dat men liefde kan ruiken en die daarom zijn amoureus verleden (met zowel mannen als vrouwen) aan een onderzoek onderwerpt om uit te vinden of er iemand is die toch nog van hem houdt. Er is die vrouw die prachtige taarten kan maken, maar ze zién er alleen maar lekker uit, want ze smaken nergens naar. Een opticien, die vertolkt wordt door de Belgische acteur Philippe Volter, merkt tot zijn ontzetting dat hij zijn gehoorvermogen begint te verliezen en probeert daarom nog snel een soort mentale 'sound library' samen te stellen. En tenslotte is er dat jonge meisje dat gefascineerd blijkt door voyeurisme en op zoek is naar een manier om de wereld met nieuwe ogen te bekijken. Die respectieve zintuiglijke perikelen, die op hun beurt verwijzen naar de moeilijkheden van de verschillende personages om tot een echt emotioneel contact te komen met de wereld en met elkaar, evolueren tegen de achtergrond van de zoektocht naar een verdwenen meisje, die gedurende enkele dagen de media in rep en roer brengt.

Dat dit verhaal over verlangen en spijt (waarvan het scenario door de jonge Canadese regisseur Jeremy Podeswa zelf geschreven werd) her en der herinneringen oproept aan het geraffineerde filmuniversum van zijn landgenoot Atom Egoyan, is enerzijds een compliment en anderzijds niet helemaal toevallig, vermits The Five Senses geproduceerd werd door Camelia Frieberg, die eerder in dezelfde functie bij zes films van Egoyan betrokken was. Met Mary-Louise Parker, Philippe Volter, Gabrielle Rose, Molly Parker, Pascale Bussières, Daniel MacIvor, e.a.

HHHHH

Le Bleu des Villes

Regisseur Stéphane Brizé

Het blauw uit de titel verwijst in eerste instantie naar het uniform, waarmee Solange (rol van Florence Vignon, die ook meeschreef aan het scenario) door de straten van haar provinciestadje loopt om verkeerd geparkeerde auto's te verbaliseren. Toevallig ontmoet ze haar jeugdvriendin Mylène, die op een of andere zender het weerbericht presenteert. En ze heeft zowaar reeds haar biografie geschreven. Solange krijgt er zowaar de blues van. Zij die in het geheim steeds is blijven dromen van een carrière als zangeres, vindt haar rustig voortkabbelende leventje plots ondraaglijk saai. Ze verlangt naar glitter, maar loopt in uniform; haar podium is een vol geparkeerde straat; haar publiek bestaat uit scheldende automobilisten. Solange wil haar leven veranderen. Drastisch! Maar kan dat nog wel? En wat zijn de risico's?

Met Florence Vignon, Mathilde Seigner, Antoine Chappey, Philippe Duquesne, e.a.

Agnes Browne

Regisseur Anjelica Huston

Dublin, anno 1967. De onverwachte dood van haar man gooit Agnes en haar zeven kinderen in een emotionele en financiële crisis. Om haar echtgenoot de begrafenis te geven die hij verdient, ziet Agnes zich verplicht geld te lenen bij de meedogenloze woekeraar Mr. Billy, die weigert toegevingen te doen. Zelfs niet aan een weduwe of weesjes. Maar Agnes is vastbesloten de eindjes aan elkaar te blijven knopen, zonder daarbij een greintje van haar humor of kracht te verliezen. En waarom zou ze daarnaast niet kunnen dromen van een ticket voor een uitverkocht concert van Tom Jones (die hier inderdaad zichzelf speelt)?

Na haar regiedebuut Bastard out of Carolina liet actrice Anjelica Huston (die zelf een groot deel van haar jeugd in Ierland doorgebracht heeft) zich voor deze tweede film inspireren door de Ierse bestseller The Mammy van Brendan O'Carroll, die zelf ook meeschreef aan het scenario. Dat Anjelica Huston zelf de hoofdrol voor haar rekening neemt, was oorspronkelijk niet de bedoeling, maar bleek de enige mogelijkheid om de film toch gedraaid te krijgen toen de voorziene actrice het plotseling liet afweten. De sterstatus van La Huston haalt deze voor het overige veeleer realistisch ogende film weliswaar een beetje uit evenwicht, maar anderzijds misstaat een beetje Hollywood-glamour niet echt in een film die ook niet terugschrikt voor een behoorlijke portie feel good-sentiment. Met Anjelica Huston, Marion D'Dwyer, Niall O'Shea, Ray Winstone, Arno Chevrier, Ciaran Owens, e.a.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234