Vrijdag 03/04/2020

‘The Eagle’: ‘Apocalypse Now’, maar dan in Romeinse sandalen

Het eenvoudige verhaaltje van The Eagle zorgt er voor dat de aandacht niet van de missie en haar uitvoerders wordt afgeleid: regisseur Kevin Macdonald puurt een mooie karakterstudie uit de stormachtige vriendschap tussen een ex-centurion en een ex-gladiator.

Met een ploeg ervaren rotten, waarop hij ook al kon rekenen voor Touching The Void en The Last King of Scotland maakte hij van het populaire jongensboek The Eagle of the Ninth (1954) van Rosemary Sutcliff een heroïsche sandalenfilm die vooral vaders en hun zoons zal bekoren.

The Eagle speelt zich af in het jaar 140. Marcus Aquila (Channing Tatum) is honderdman in het Romeinse leger. Zijn vader is twintig jaar eerder niet teruggekeerd als aanvoerder van het negende legioen, dat vermoedelijk in de pan is gehakt in de regio die nu Schotland heet. Niet alleen sneuvelden de vijfduizend soldaten, de standaard met de gouden adelaar, symbool van het onoverwinnelijke, imperialistische Romeinse Rijk werd door de barbaarse Kelten buitgemaakt. Marcus wordt op een post in Groot-Brittannië gezet, maar al na een eerste aanval op zijn fort raakt hij gekwetst en wordt hij eervol ontslagen. Hij verspeelt daarmee de kans de adelaar terug naar Rome te brengen en de eer van zijn familie te redden.

Vernederde vaders

Terwijl hij herstelt bij zijn oom (Donald Sutherland) weet Marcus het leven van een gladiator te redden. Esca (Jamie Bell) is een stamlid van de verslagen Brigantes en wordt nu Marcus’ slaaf. Esca zweert hem eeuwig trouw, ook al werd zijn vader en zijn hele familie door de Romeinen afgeslacht. Dat hebben beide jongemannen alvast gemeen, dat ze hun vernederde vaders missen. En dat ze een eerloos leven niet zien zitten. Eén ding rest hen. Marcus wil koste wat het kost de adelaar vinden die zich voorbij de Muur van Hadrianus bevindt, ‘het einde van de bekende wereld’, waar geen Romein zich waagt. Esca twijfelt niet en vergezelt Marcus. Eens over de Muur keren de rollen om: Esca voert het woord en Marcus is aangewezen op diens functie als gids. Hoe lang zal Esca, ondanks zijn gezworen maar geforceerde loyaliteit, zijn collaboratie volhouden wanneer ze af te rekenen krijgen met de agressieve Robbenstam?

Schotse landschappen

Na een lange introductie komt Macdonald op dreef met de natuur als derde hoofdpersonage, gevat door Oscarwinnaar Anthony Dod Mantle, in een voor hem typische viscerale, grove beeldenpracht van ruwe, beenkoude Schotse landschappen met onophoudelijk striemende regenbuien. Er is niet genoeg van te krijgen. Ook de bezeten montage en lokaal geïnspireerde soundtrack voeden de donkere atmosfeer. En wat de simplistische verhaallijn betreft - recht op doel en leunend op een toevallige ontmoeting: de helden zijn dubieus genoeg om een relatie te hebben die de spanning hoog houdt. Zowel Tatum als Bell staan in dit initiatieverhaal solide te acteren, maar het is vooral Tahar Rahim (Un Prophète) die, als aanvoerder van het Robbenvolk en in een onverstaanbaar dialect, indruk maakt. Macdonald schuwt ook de politieke subtekst niet. Voor een keer zijn het de Britten die de slaven spelen en zijn de Romeinse rollen voorbehouden voor Amerikanen. De VS vergelijken met het oorlogszuchtige Romeinse keizerrijk, met referenties aan de oorlog in Irak, ligt voor de hand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234