Donderdag 01/12/2022

The Cure à l’ AfricainePoplJack Peñate

Jack Peñate stamt uit dezelfde scene als Lily Allen, Kate Nash, Amy Winehouse en leden van The Kooks. Tot nog toe leek het erop dat hij de minst succesvolle uit die nieuwe generatie popsterren zou worden, maar met Everything Is New - zijn toepasselijk getitelde tweede cd - gaat dat gegarandeerd veranderen.

undefined

lEverything Is New

undefined

Op Matinée, zijn twee jaar oude debuut, profileerde Jack Peñate zich als een kruising tussen Jonathan Richman en The Housemartins. De songs waren springerig, kantelden heen en weer tussen skiffle en ska, en werden verfraaid met hetzelfde cockney-accent waar een boel van zijn leeftijdsgenoten ook mee koketteren. Het leverde een goeie, frisse cd op die hem in zijn thuisland meteen op de kaart zette, ook al waren de reacties in de Britse pers eerder wisselvallig.Geen idee hoe er in Engeland op Everything Is New gereageerd zal worden, maar op zijn tweede cd is Peñate alleszins iemand anders geworden. Niet alleen ziet hij er heel anders uit, maar op de koop toe - en dat is belangrijker - heeft de inmiddels vierentwintigjarige songwriter zichzelf ook op muzikaal vlak heruitgevonden. De songs klinken volwassener, veelzijdiger, zonder er hun speelsheid bij in te schieten. Dat is wellicht deels de verdienste van producer Paul Epworth, een man die eerder al door Bloc Party en Kate Nash mee aan boord werd genomen, en nu ook met Peñate een aanstekelijke, compacte popplaat heeft gemaakt. Als songschrijver graaft de jonge Brit wat dieper, stelt hij zichzelf vaker in vraag, en duwt hij tegen de grens van zijn eigen beperkingen aan. Maar precies die zoektocht levert een verrassende plaat op waar opzwepende afrobeatritmes gecombineerd worden met gitaarriedeltjes die zo uit een plaat van Chic lijken gelicht. Tel daarbij nog een assortiment eightieskeyboards bij, en een stem die het midden houdt tussen het die van Robert Smith en Ian McCulloch. Dat levert een opzwepende cd op waar het extatische ‘Let’s All Die’ (slagzin: ‘When our life is over/Let’s not cry’) en de titelsong al bij de eerste kennismaking een onuitwisbare indruk nalaten. Maar na een paar beluisteringen laten ook de andere songs hun gelaat zien. Het bezwerende, wat ingetogen ‘Body Down’ klinkt ingetogen en lichtvoetig te gelijk, opener ‘Pull My Heart Away’ bruist als aspirine, en ‘Be the One’ beschikt eveneens over alle troeven om een hit te worden.Everything Is New biedt in totaal onderdak aan negen nummers, alles samen net niet genoeg voor vierendertig minuten muziek. Dat lijkt weinig, maar er staat wel geen seconde vulsel op. Elke noot heeft zijn functie, elke song is afgelopen voor je je afvraagt of het ding nog lang gaat duren, en iedere melodie is er één die in je geheugen blijft hangen. Kortom: een perfecte popplaat. (XL/V2)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234