Woensdag 22/09/2021

The Blair Witch Project

Regisseurs Daniel Myrick en Eduardo Sanchez

De drie filmstudenten die zogezegd een reportage wilden draaien over een eeuwenoude heksenlegende, compleet met onopgeloste kindermoorden en dito verdwijningen, waren in feite onbekende acteurs, die door regisseurs Daniel Myrick en Eduardo Sanchez, werden ingehuurd en letterlijk het bos ingestuurd. Wat Myrick en Sanchez in feite wilden doen, was een authentieke griezelfilm maken, zonder speciale effecten, schietpartijen of bloederig geweld, die de kijkers nog eens écht de stuipen op het lijf zou kunnen jagen. Die ongewone productiegeschiedenis volstaat echter niet om het enorme succes van deze bijzonder goedkoop gedraaide mockumentary te helpen verklaren. Lang vóór de film (in amper acht draaidagen) ingeblikt werd, had regisseur Eduardo Sanchez al een website gemaakt rond de totaal fictieve Blair Witch-legende. De bedoeling was enerzijds zichzelf en zijn vrienden te amuseren en anderzijds potentiële financiers toch 'iets' van het project te laten zien. Maar Internet-surfers vonden (toevallig?) de site www.blairwitch.com en de mythe begon te groeien. Momenteel bestaan er reeds tientallen fan-sites rond de film en krijgt de inmiddels officiële website dagelijks ontelbare hits te verwerken. Zie ook pagina 6 en 7. Met Heather Donahue, Michael Williams en Joshua Leonard. HHHHH

8 1/2 Women

Regisseur Peter Greenaway

Een Zwitserse zakenman die in Genève op een kasteel woont, wordt eigenaar van een reeks Japanse goktenten, de zogenaamde 'pachinko parlours'. Zijn zoon Storey woont in Kyoto, is gefascineerd door aardbevingen en zal nu de goktenten uitbaten. Maar als de vrouw van de rijke Zwitser overlijdt, zal zijn zoon alles in het werk stellen om zijn treurende vader te troosten. Hij doet dat onder meer door bij hem in bed te kruipen en ook door hem de films van Fellini te leren kennen. Dat doet bij de oudere man zowaar een nieuwe passie voor vrouwen ontbranden. Om daaraan tegemoet te komen, zullen beide mannen hun eigen huisbordeel creëren, dat ze bevolken met archetypische vrouwen (zoals de kuise non, de zwangere vrouw, de begeerlijke hoer met het gouden hart, de zakenvrouw, de onderdanige huismeid, de vrouw in mannenkleren, enz.). Maar de privé-harem blijkt niet echt goed te functioneren en de vrouwen komen in opstand...

De film is door Greenaway bedoeld als "een laconieke zwarte komedie", die een onderzoek wil zijn naar "het eeuwenoude fenomeen van de mannelijke seksuele fantasie, haar wortels en haar consequenties". De titel verwijst uiteraard naar Otto e Mezzo (8 1/2) van de Italiaanse grootmeester, die volgens Greenaway "een heel scala aan memorabele filmvrouwen" verzonnen heeft en die een rijke, barokke cinema heeft voortgebracht, waar ook Greenaway naar streeft. Met o.a. John Standing, Matthew Delamere, Polly Walker, Amanda Plummer, Vivian Wu, Toni Collette, Natacha Amal, Barbara Sarafian en Shizuka Inoh. HHHHH

Les Enfants du Siècle

Regisseur Diane Kurys

Deze grootschalige Franse epoquefilm vertelt over de relatie, in de jaren dertig van vorige eeuw, tussen George Sand (rol van Binoche) en Alfred de Musset (rol van Magimel), die op het moment dat zij elkaar ontmoeten reeds allebei naam hebben gemaakt als schrijver. Ze hebben allebei ook uiteenlopende redenen om niet meer voluit in de liefde te geloven. Toch zullen ze - ondanks de tegenwerking van vrienden, familie én de literaire salons - een even passionele als turbulente verhouding beleven, die hen onder meer van Parijs naar Venetië brengt en die niet alleen hun verdere leven, maar ook hun respectieve oeuvre zal beïnvloeden.

De film weet niet altijd even sterk te boeien, maar de doorleefde en intense vertolkingen van beide protagonisten en de vaak uitstekende dialogen - "J'ai besoin de vivre mal pour écrire bien" - zijn toch wel opmerkelijke pluspunten. Met Juliette Binoche en Benoît Magimel.HHHHH

Juliette Binoche in de huid van schrijfster George Sand.

Le Temps Retrouvé

Regisseur Raul Ruiz

Deze 158-minuten durende en elegant geënsceneerde Marcel Proust-verfilming door de eigenzinnige Chileens-Franse cineast Raul Ruiz is eigenlijk opvallend toegankelijk. We maken kennis met Proust in 1922, als de schrijver van A la Recherche du Temps Perdu op zijn sterfbed ligt, in de kamer waar hij een groot deel van zijn door asthma getekende leven heeft doorgebracht en waar hij nu door een fotoalbum bladert. De herinneringen duiken op, maar meteen lopen feit en fictie vloeiend in elkaar over, vermits de 'echte' personen snel versmelten met de literaire personages. Zo kunnen we getuige zijn van de gelukkige dagen in het verloren paradijs van zijn jeugd en zijn eerste liefde, om dan via de mondaine Parijse salons (waar Proust zich een eminent observator van de hem omringende comédie humaine toonde) geconfronteerd te worden met het trauma van de Eerste Wereldoorlog en tenslotte zicht te krijgen op de contouren van een nieuwe, naoorlogse maatschappij. Met Catherine Deneuve, Emmanuelle Béart, Pascal Greggory, Chiara Mastroianni, Vincent Perez, John Malkovich en Marie-France Pisier. HHHHH

Catherine Deneuve in een elegant geënsceneerde Marcel Proust-verfilming. (Foto's RV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234