Maandag 06/07/2020

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford JJJJ

Alleen al de hemeltergend lange titel van deze film wijst erop dat het niet om de zoveelste Jesse Jameswestern gaat. Meer dan over duels en saloons gaat The Assassination immers over idolatrie, jaloezie en de zucht naar roem. Daarom was het ook zo belangrijk dat Robert Fords naam in de titel voorkwam, want meer ook dan om Jesse James draait de film om hem. De negentienjarige Robert Ford (Casey Affleck) is een grote bewonderaar van Jesse James (Brad Pitt), de beruchtste crimineel in het Amerika van de jaren tachtig van de negentiende eeuw. Gelovend dat hij "voorbestemd is voor grote dingen" sluit hij zich aan bij James' bende. Gaandeweg slaat zijn bewondering echter om in jaloezie, die op de duur zo ziekelijk wordt dat hij zijn grote held vermoordt. Regisseur Andrew Dominik (Chopper) neemt zijn tijd om het verhaal te vertellen - 2,5 uur om precies te zijn - maar vervelen doet dat niet. Het trage tempo werkt net bedwelmend - zeker in combinatie met de prachtige fotografie. De verrassend sterke prestaties van Pitt en Affleck - jawel, Ben: je kleine broertje heeft je ingehaald - en Nick Cave als beangstigend realistische saloonzanger zorgen voor de rest. Helaas geen extra's.

Vermist - serie 1 JJJ

Eindelijk is de Vlaamse politieserie de eenentwintigste eeuw binnengetreden. Dat was onze reactie na het zien van de eerste aflevering van Vermist - nou ja, eigenlijk de tweede, want de eerste is gewoon de gelijknamige Jan Verheyenfilm. De regisseursploeg (Jan Verheyen, Christophe Van Rompaey, Jakob Verbruggen en Joel Van Hoebrouck) heeft goed naar CSI gekeken en maakte de serie net flitsend maar ook net rauw genoeg. Dat gecombineerd met het thema van vermiste personen - in België toch wel een issue - zorgt ervoor dat de serie boven het niveau van Witse en Aspe uitsteekt, wat zich helaas niet laat aflezen uit de kijkcijferlijstjes. Niet dat Vermist vrij is van zonden. Ook hier worden de clichés van het genre - het ijverige groentje (Cathérine Kools), de machoflik (Kevin Janssens), de aandoenlijke nerd (Stan Van Samang) - naarstig aangewend. Maar er wordt goed geacteerd en de scenario's zitten intelligent in elkaar. Dan mag dat. Jammer genoeg staan er op geen van de drie schijfjes extra's.

Kongo JJJ

1997 was een goed jaar voor de Vlaamse tv-fictie. Niet alleen kwam toen Terug naar Oosterdonk op het scherm, ook Kongo, een serie van regisseur Vincent Rouffaer, werd voor het eerst getoond. De serie vertelt het verhaal van ons koloniale verleden aan de hand van de belevenissen van zijn drie hoofdpersonages: de idealistische dromer Guy (Lucas Van den Eynde), fils-à-papa Luc (Guy Van Sande) en zijn verwende bruid Hélène (Karen Vanparys). Op het trouwfeest van Luc en Hélène, vlak voor ze alledrie naar Congo vertrekken om er te werken, beloven ze elkaar altijd te helpen. Even later werkt Guy als adjunct-gewestbeheerder in Masisi en Luc even verderop als koffieplanter. En de belofte? Die blijkt al gauw moeilijker te houden dan gedacht. Kongo toont de moeizame dekolonisatie van het Afrikaanse land en de ontnuchtering van de Belgen die er na de Tweede Wereldoorlog naartoe trokken. Het begint als een trage serie, maar door de prima acteerprestaties en adembenemende landschappen stoort dat niet. Na enkele afleveringen wordt het tempo echter opgevoerd om te eindigen in een helse finale. Geen extra's op deze dvd, helaas. (ST)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234