Veiligheid

Thalys en Eurostar krijgen passagierscontroles

Minister Jambon (N-VA) heeft deal met buurlanden

1 Binnenlandminister Jan Jambon. © belga

België, Nederland, Frankrijk en het VK hebben een akkoord over de invoering van passagierslijsten voor de Thalys en Eurostar. Tegen eind maart moet er een eerste voorstel klaarliggen.

Meteen na de aanslagen in Berlijn is minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) een nieuw offensief gestart om de buurlanden te winnen voor de registratie van treinpassagiers. De terrorist op de Berlijnse kerstmarkt, Anis Amri, reisde met de trein heel Europa door. Voorlopig is er alleen een EU-verplichting op komst om gegevens over luchtvaartpassagiers bij te houden. Die begint in 2018.

Geseinde criminelen

“Maar we hebben nu een akkoord met de buurlanden om ook de passagiers op Thalys- en Eurostar-treinen te controleren”, zegt Olivier Van Raemdonck, de woordvoerder van minister Jambon. De deal werd gisterenmiddag beklonken, in de marge van de Europese top van ministers van Binnenlandse Zaken in Malta. Een speciale taskforce moet tegen eind maart een eerste voorstel uitwerken, waarover nog verder onderhandeld wordt.

Share

‘We willen een goed en leefbaar systeem op poten zetten. Veiligheid en het commerciële kunnen samengaan’

Olivier Van Raemdonck, woordvoerder minister Jambon

De bedoeling van de passagierslijsten is dat de veiligheidsdiensten kunnen checken of er geen geseinde criminelen op de trein zitten. Er zal ook een identiteitscontrole plaatsvinden voor het vertrek, om zeker te zijn dat degene die opstapt ook degene is die het ticket heeft gekocht. Maar tegelijk blijven er veel praktische vragen open. Hoe lang op voorhand moeten passagiers zich dan registreren? Wat met de lastminuteaankoop van tickets? Zullen alle passagiers gecontroleerd worden voor vertrek? De taskforce moet hier een werkbaar antwoord op verzinnen.

“We zullen overleggen met de treinmaatschappijen. We willen uiteraard een goed en leefbaar systeem op poten zetten”, vervolgt Van Raemdonck. “Veiligheid en het commerciële kunnen volgens ons samengaan.” 

Treinmaatschappijen hebben al gewaarschuwd dat ze het gebruik van passagierslijsten niet zien zitten. De kosten en de vertragingen zouden de pan uit swingen. Meer mensen zouden weer de auto nemen. Daar hameren ook de reizigersverenigingen op. De registratie discrimineert treinreizigers in vergelijking met autochauffeurs, klinkt het. “Zij moeten immers helemaal geen passagiersgegevens verstrekken.”

Voor de Europese Commissie zijn passagierslijsten op internationale treinen in principe mogelijk, zolang de regeling de EU-wetgeving maar respecteert. Jambon belooft nauw te overleggen met de Commissie.