NieuwsTesla
‘Tesla komt in 2023 met kleinere elektrische budgetwagen van nog geen 25.000 euro’
Tesla zal de aangekondigde budgetversie binnen zijn elektrische wagengamma in 2023 op de markt brengen. Dat schrijft Autocar. Volgens de website zou de instapprijs niet hoger liggen dan 25.000 euro. De compacte hatchback moet de concurrentie aangaan met de Volkswagen ID.3, de Nissan LEAF en de Kia Niro EV.
Dertien jaar bestaat de elektrische autobouwer Tesla intussen al en het bedrijf van Elon Musk tekende onlangs het meest succesvolle kwartaal in zijn bestaan op. Tesla wil ‘leading’ blijven in het segment van elektrische wagens en ziet zich daarom verplicht om ook een kleinere, goedkopere elektrische auto in het aanbod op te nemen. Volgens Autocar is het zover in 2023. Dan zullen liefhebbers een betaalbare Tesla hatchback kunnen aanschaffen. Kostprijs: minder dan 25.000 dollar in de VS, wat, naar analogie met de andere modellen van Tesla, ongeveer zou neerkomen op dezelfde prijs voor Europa, maar dan in euro. In deze klasse zal de nieuwe Tesla concurrenten als de Volkswagen ID.3, de Nissan LEAF en de Kia Niro EV tegenkomen.
Op dit moment is Model 3 de instap-Tesla, een van de meest verkochte elektrische wagens in Europa. Op dat succes wil Tesla verder bouwen met de nieuwe instapper. Met een prijskaartje van niet meer dan 25.000 euro zou de hatchback veruit het goedkoopste model van Tesla worden. Voor de Tesla Model 3 tel je minstens 56.990 euro neer.
Set to go on sale in 2023, the new Tesla hatchback will mark the firm’s landmark shift away from the premium EV sector into more accessible territory, building on the mammoth success of its Model 3 compact saloon in Europe https://t.co/mRotjFVFn4 pic.twitter.com/6YE2NIRZ4R
— Autocar (@autocar) 28 juni 2021
Om de prijs zo laag te kunnen houden, ontwikkelde Tesla een nieuwe batterijtechnologie. De batterijen zouden 35 procent kleiner zijn, vijf keer meer energie produceren, de autonomie per laadbeurt verhogen tot 16 procent en tegelijkertijd de helft minder kosten. Over het rijbereik zei Elon Musk in het verleden dat als dat minder dan 400 km zou zijn, dit niet binnen de normen van Tesla zou vallen en “onaanvaardbaar laag” zou zijn.
De nieuwe telg krijgt mogelijk de naam Model 2. De Europese versie zou, samen met Model 3 en Model Y, worden gebouwd in de nieuwe Duitse fabriek nabij Berlijn. Die ‘Gigafactory’ moet, na wat vertragingen, begin 2022 operationeel zijn. De capaciteit zou er op kruissnelheid 500.000 auto’s per jaar bedragen.