Dinsdag 22/09/2020

Economie

Terwijl de supermarktoorlog woedt, blijft Colruyt onbetwist koning

Beeld Wouter Van Vooren

Met de cijfers over de eerste zes maanden van het boekjaar bevestigt Colruyt zijn leiderspositie. Zowel de winstcijfers, de omzet en het marktaandeel zitten in de lift. "Het hardnekkig streven naar authenticiteit loont."

Het is er koel en kaal. En toch kan Colruyt bekoren als supermarkt. Sterker zelfs, ze geeft alle andere supermarktformules het nakijken. En dat terwijl Delhaize en Albert Heijn nog volop hun fusietango aan het dansen zijn, terwijl Carrefour zichzelf een identiteit poogt aan te meten, en terwijl discounters als Aldi en Lidl vertwijfeld zijn of ze nu wel of niet A-merken moeten toevoegen aan hun assortiment. "Wat u koel en kaal noemt, is in wezen het handelsmerk van Colruyt. Soberheid in al zijn geledingen", zegt professor Johan Vanhaverbeke, docent marketing management aan de Ehsal management School (EMS) en de KU Leuven.

"Colruyt wordt beloond voor een hardnekkig en herhaaldelijk streven naar authenticiteit. De consument weet waar hij aan toe is, en heeft vertrouwen in zijn supermarkt." Naast authenticiteit bespeelt Colruyt ook de gevoelige snaar van de prijs. "Het misverstand leeft dat Colruyt altijd en overal de goedkoopste is. Dat klopt niet, maar ze zijn wel nergens duurder dan een concurrent in de regio." Tussen de supermarkten is een stevige promotieslag losgebarsten. Veel merkartikelen worden tijdelijk in promotie aangeboden voor wie volume-aankopen doet. Die promoties gebeuren frequenter en zijn vaak fundamenteler.

Colruyt moet die laagsteprijsgarantie wel steeds harder verdedigen. Maar de groep is bereid daarin ver te gaan, dixit Frans Colruyt. In de jaarlijkse prijsvergelijkingen van Test-Aankoop zit Albert Heijn in het kielzog van Colruyt. Al blijft het een haast onbegonnen zaak om de prijsevoluties gedetailleerd te volgen, omdat er zowel qua product als qua regio grote verschillen kunnen optreden, en ook de tijdelijke promoties spelen een belangrijke rol. Professor Vanhaverbeke: "Met hun rodeprijsformule garandeert Colruyt de consument dat hij eenzelfde product niet elders goedkoper zal vinden. En dat is als het ware hun DNA geworden, wat geen enkele concurrent kan claimen. Ze zijn altijd voorbereid op een prijsoffensief."

En de consument weet dat te appreciëren, lezen we af uit de cijfers. Met een omzetstijging van 2,9 procent tot ruim 4,5 miljard euro en een nettowinst van 182,5 miljoen euro (+1 procent) zit de supermarktgroep na de eerste helft van haar boekjaar mooi op schema. De groep kan nu een marktaandeel claimen van 24,7 procent. Delhaize volgt met 22 procent, Carrefour is goed voor 21,3 procent, leert de analyse van retailconsultant Gondola. Ook de buurtformules Okay en Spar zijn een stevige groeipool voor Colruyt.

Beeld PHOTO_NEWS

Het zorgt voor nervositeit bij spelers als Aldi en Lidl, meent professor Vanhaverbeke. "Lidl bracht merken binnen in het assortiment, waarmee ze eigenlijk aangeven dat ze de strijd met Aldi opgeven als pure harddiscounter. Maar het overgrote deel van de consumenten heeft liever het origineel dan de kopie. Dus op dat vlak wint Colruyt het van de 'nieuwe' Lidl-piste." Aldi is dan weer nog te sober in uitvoering en assortiment om de doelgroep van Colruyt te bewegen. "De zogeheten upgrading van die harddiscounters is niet zonder gevaar, want aan de kassa betaalt de consument meer dan hij gewend is, en dat tast de geloofwaardigheid aan. Opnieuw, de authenticiteit van Colruyt is een stevige strategische formule die moeilijk aan te vallen is."

Colruyt Group, die ook actief is met onder meer de speelgoedwinkels Dreambaby en Dreamland en de tankstations Dats 24, stelt 27.202 voltijdse equivalenten te werk, ruim 5 procent meer dan een jaar eerder.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234