Woensdag 23/09/2020

Economie

Terwijl de klassieke automarkt in elkaar stort, schiet Tesla als een raket omhoog

Tesla is de enige autoverkoper die in coronatijden winstcijfers kan schrijven. Beeld AFP

De klassieke autoproducenten noteren dieprode cijfers en hopen dat de tweede jaarhelft een herstel kan inluiden. Intussen boekt Tesla winst en schiet het aandeel als een raket omhoog.

De verkoop van nieuwe personenwagens in de Europese Unie lag vorige maand ruim 22 procent lager dan in juni vorig jaar, meldt de internationale sectororganisatie ACEA. In mei was nog sprake van een daling met ruim 50 procent op jaarbasis en in april van een recordkrimp van 76 procent. Achter die verschillende procenten schuilen autoproducenten die het bloeden trachten te stelpen.

Zo zag de Duitse autobouwer Daimler in het tweede kwartaal zijn nettoverlies tot 1,9 miljard euro toenemen. De constructeur van onder meer Mercedes-Benz boekte een omzet van iets meer dan 30 miljard euro, liefst 29 procent onder het niveau van dezelfde periode vorig jaar. Daimlers belangrijkste merk Mercedes-Benz verkocht tijdens het tweede kwartaal met wereldwijd 457.711 exemplaren een vijfde minder auto’s dan tijdens het tweede kwartaal van 2019. Voor alle merken van Daimler gaat het om een terugval van 34 procent tot 541.800 verkochte personenwagens en commerciële voertuigen. Daimler rekent op een herstel van de verkoop, tenminste als nieuwe golven van de pandemie uitblijven.

Ook Volvo Cars verwacht een sterk herstel in de tweede jaarhelft om het jaar te redden. Tijdens de eerste twee kwartalen kwam de omzet van Volvo Cars uit op 111,8 miljard Zweedse kroon (10,9 miljard euro). Dat is 14,1 procent minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De constructeur boekte een nettoverlies van omgerekend zo’n 117 miljoen euro, terwijl hij tijdens de eerste zes maanden van 2019 nog 330 miljoen euro kon opschrijven. Volvo’s wereldwijde autoverkoop viel tijdens de eerste jaarhelft terug met meer dan een vijfde, tot 269.962 stuks. “Als de markten herstellen zoals we verwachten, dan voorspellen we verkoopvolumes die terugkeren naar het niveau van de tweede helft van 2019 “, zegt CEO Hakan Samuelsson. 

Door de coronapandemie raakte ook de productie bij Volvo verstoord. In China sloten de fabrieken begin februari voor vier tot vijf weken de deuren. De Europese fabrieken, in het Zweedse Torslanda en in Gent, legden de productie in maart stil en startten respectievelijk drie en vier weken later weer op.

Ook bij de Franse autobouwers is het huilen met de pet op: Wereldwijd verkocht de Renault-groep van januari tot en met juni 1,257 miljoen voertuigen. Dat is een daling met 34,9 procent tegenover de eerste helft van vorig jaar. Renault heeft voor 5 miljard euro aan leningen afgesloten bij de Franse overheid om de coronacrisis te doorstaan. De groep PSA, met merken als Citroën, Peugeot, DS en het Duitse Opel, zag zijn wereldwijde verkoop dan weer krimpen tot 1,03 miljoen nieuwe wagens, een daling met 45,7 procent vergeleken met een jaar eerder. Voor financiële details is het wachten tot eind deze maand.

Elektrisch

De lachende hond in dit coronakegelspel is Tesla. De Amerikaanse maker van elektrische auto’s heeft in het tweede kwartaal opnieuw winst geboekt. Het is het vierde trimester op rij waarin het bedrijf zwarte cijfers schrijft. Kijk je naar de cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar, dan kwam de omzet van Tesla uit op omgerekend zo’n 5,2 miljard euro, een daling van 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf boekte wel een nettowinst van 90 miljoen euro. Dat was een jaar eerder nog een verlies van 353 miljoen euro. 

Die positieve winstontwikkeling bij Tesla is gepaard gegaan met een enthousiasme bij beleggers dat extreme vormen heeft aangenomen. Over de afgelopen vier kwartalen boekte Tesla in totaal 318 miljoen euro winst, ofwel 1,66 euro per aandeel. Omdat het aandeel Tesla dit jaar liefst 200 procent is gestegen tot bijna 1.383 euro betaal je als belegger het waanzinnige bedrag van meer dan 800 keer de winst over de afgelopen twaalf maanden voor Tesla. Mede met de productie van de kleinere SUV Model Y mikt het bedrijf er nog altijd op om meer dan 500.000 voertuigen af te leveren dit jaar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234