Zondag 18/04/2021

Filmrecensie

'Terug naar morgen': Gemiste kans op goede sciencefiction

Koen de Graeve als wetenschapper die teruggaat in de tijd om zijn vriendin te redden van een auto-ongeluk, waarbij deze het gevoel in haar benen verliest. Beeld kos
Koen de Graeve als wetenschapper die teruggaat in de tijd om zijn vriendin te redden van een auto-ongeluk, waarbij deze het gevoel in haar benen verliest.Beeld kos

Terugreizen in de tijd en daar iets veranderen om aldus de toekomst te beïnvloeden. Of om er nét niets te veranderen en de toekomst ongewijzigd te laten. Back to the Future is het bekendste voorbeeld, en gezien de titel Terug naar morgen steekt debuterend regisseur Lukas Bossuyt die invloed niet onder stoelen of banken.

Tijdreizen blijft in Terug naar morgen beperkt tot het sturen van een e-mail naar iemand in het verleden. Dat is, zo blijkt, al voldoende om levens radicaal te wijzigen. Koen De Graeve vertolkt de professor die met zijn assistent het experiment opzet dat zijn levenspad en dat van onder anderen Tom (Matteo Simoni) verlegt.

null Beeld kos
Beeld kos

Al wordt er in Terug naar morgen wel eens door een wormgat gekropen, Bossuyt bespaart ons ellenlange 'wetenschappelijke' verklaringen zoals je die vaak in sf-films voorgeschoteld krijgt. Zich beroepend op Stephen Hawking beweert de regisseur - een diploma burgerlijk ingenieur in de binnenzak - dat het terugsturen van een e-mail niet zo onrealistisch is. Elke filmliefhebber weet echter dat niet de waarschijnlijkheidsgraad van een uitgangspunt, wél het vermogen van een regisseur om het onwaarschijnlijke geloofwaardig te maken, doorslaggevend is voor sciencefiction.

Aanvankelijk lukt dat nog aardig, maar het ontspoort wanneer Bossuyt naar het einde van Terug naar morgen toe al te fluks begint te spelen met tijdsperiodes. Dat Simoni's personage op een bepaald ogenblik vijftien jaar ouder zou moeten zijn dan De Graeve, geloof je evenmin. Wat rest, is een opvallend tam in scène gezet melodrama, overgoten met een irritante soundtrack. Terug naar morgen had een sierlijke wals van het als kunnen zijn. Jammer dat het orkest een vierkwartsmaat speelt.

Sciencefiction
Regie: Lukas Bossuyt
Met: Koen De Graeve, Matteo Simoni
Duur: 85 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234