Vrijdag 18/06/2021

Terug naar de grotten van Alibaba

Eerst het goede nieuws: het gaat weer beter met de Italiaanse meubelindustrie. Niet dat de sector nu plotseling blaakt van gezondheid. Maar er heerste tijdens de designweek van Milaan wel een voorzichtig optimisme, zoals dat dan heet.

In het verleden lag de nadruk altijd op nieuwe meubels, al dan niet in prototypevorm. Toen na 2008 de economische crisis uitbrak, was er plotseling veel minder te zien op de stands. Er werden ook geen risico's meer genomen, of toch heel weinig.

Intussen hebben de fabrikanten een kant-en-klare oplossing gevonden. Ze grijpen zonder schroom terug naar hun klassiekers. Op zich is dat geen nieuw fenomeen. Cassina vierde in Milaan de vijftigste verjaardag van zijn allereerste heruitgaven, een handvol meubels van Le Corbusier uit de jaren twintig.

In 2015 worden de klassiekers steeds meer gezien als het DNA, en de standaard, van de meubelbedrijven. Teruggrijpen naar bestaande modellen is daarnaast ook duurzaam. En dus modern, eerder dan regressief.

De voorbije vijftien, twintig jaar heeft de designsector veelvuldig geprobeerd de textielindustrie bij te benen. Dat is nooit echt gelukt, omdat mensen nu eenmaal minder vaak meubels kopen dan kleren. Je koopt geen bank zoals je een jurk koopt. Een bank kost veel meer, en je moet er vaak maanden op wachten.

Design is geen mode. Maar design gaat wel langer mee, en dat is een troef. Een jurk van Yves Saint Laurent uit 1973 hoort in een museum, of in de kleerkast van een gefortuneerde vintageverzamelaar. Maar een stoel van pakweg Enzo Mari uit hetzelfde jaar past nog perfect in een woning van nu.

Nogal wat grote fabrikanten (Cassina, maar ook Molteni, Vitra of Zanotta) combineerden naar hartenlust oud en nieuw op hun stands in Milaan. En daarmee zetten ze een stap in de richting van de consument. Want niemand leeft in een huis met alléén maar nieuwe meubels.

Het Salone del Mobile, nog altijd 's werelds grootste meubelbeurs, kreeg dit keer iets meer dan 300.000 bezoekers over de vloer, gespreid over zes dagen, en is in tegenstelling tot pakweg tien jaar geleden opnieuw essentieel voor wie zich professioneel inlaat met design.

Circa 2005 ruilden verschillende toonaangevende fabrikanten hun stands op de beurs voor tijdelijke locaties in het centrum van Milaan. Met uitzondering van B&B Italia is bijna iedereen teruggekeerd naar de grotten van Alibaba in de voorstad Rho.

Met als resultaat dat het in het centrum van Milaan soms stiller leek dan anders. Des te meer omdat een aantal vertrouwde merken dit jaar spoorloos verdwenen bleek. Discipline, Established & Sons en Skitsch - relatief jonge, maar toch al behoorlijk grote namen - waren nergens te bekennen. Het Deense Hay, vorig jaar een van de hoogtepunten van de designweek, bleef dit keer thuis. Net als het Franse Moustache, dat het budget voor een stand investeerde in een video om zijn nieuwe producten aan de hele wereld tegelijk te presenteren.

Voor één legendarische fabrikant was 2015 allicht een bitterzoet jaar. De Padova werd net voor de designweek overgenomen door keuken- en badkamerspecialist Boffi. De statige showroom van het merk, langs Corso Venezia, wordt na vijftig jaar activiteit gesloten. "De visibiliteit van vitrines is niet langer fundamenteel", klonk het ietwat cynisch in een communiqué van het merk. En misschien klopt dat wel. Met Instagram, of een filmpje op je website, bereik je gemakkelijk veel meer mensen dan met een vitrine.

Maar de kans is groot dat de stilte in Milaan volgend jaar nog wat luider zal klinken. En dat is slecht nieuws.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234