Maandag 14/10/2019

Gent Sint-Pieters

Termont niet te spreken over station: "Komende eeuw gaan we met een half afgewerkt Gent Sint-Pieters zitten"

De bouw van het Gentse station Gent Sint-Pieters ligt stil tot 2020. Beeld Eric de Mildt

De werken aan het station Gent Sint-Pieters zullen nog een jaar langer stilliggen omdat de NMBS nog een aannemer zoekt. Bovendien zal het eindresultaat door besparingen maar een lightversie zijn van de oorspronkelijke plannen, tot onvrede van de Gentse gemeenteraad.

Gent Sint-Pieters is met ruim 56.000 dagelijkse reizigers het op één na drukste station van het land, na Brussel Zuid. Het station is echter oud en aan vernieuwing toe. De eerste fase van die renovatie, de sporen 8 tot en met 12, begon met enige vertraging in november 2010. Die eerste fase is intussen achter de rug, maar het blijft wachten op deel twee, de sporen 1 tot en met 7. Aan die werken is nog niet eens begonnen. De werf ligt al een jaar stil. 

Meer zelfs: ook in 2019 zal er geen schot in de zaak komen, bevestigt de NMBS. "We kunnen de werken pas in 2020 aanvatten", zegt woordvoerder Bart Crols. "We zijn op zoek naar een nieuwe aannemer. We hebben het hele project moeten herzien omdat de biedingen die we gekregen hadden te hoog waren. Substantieel hoger dan het budget." Volgens sommige bronnen waren de offertes tot 52 procent duurder dan de raming.

Ook voor de eerste fase dreigt het prijskaartje een pak duurder uit te vallen dan oorspronkelijk gedacht. De renovatie van sporen 8 tot 12 heeft nu al 85 miljoen euro gekost, maar dat bedrag kan nog oplopen omdat de aannemer meer geld wil. Daarover wordt nog volop onderhandeld.

Lightversie

Door de hogere kosten zijn de ambitieuze plannen voor de tweede fase al teruggeschroefd. Het nieuwe Gent Sint-Pieters moest een heus prestigeproject worden, maar intussen blijkt dat het eindresultaat een pak minder indrukwekkend zal zijn. Zo komen er minder winkels in het station, en wordt er bespaard op materialen. De Gentse burgemeester Daniël Termont (sp.a) toont begrip voor de besparingen. "Dat is allemaal niet plezant, maar best verstaanbaar."

(Lees verder onder de foto)

Beeld Eric de Mildt

Waar Termont, en met hem de voltallige Gentse gemeenteraad, niet mee kan lachen, is het feit dat terwijl de perrons wel overkapt zullen worden, dat voor de sporen niet langer het plan is. "Ze gaan enkel de perrons overkappen, en voor de rest gaat dat open zijn. Dat is een concept van een station van de jaren 60 . Dat betekent dat we hier voor de komende honderd jaar met een half afgewerkt station gaan zitten waar de reizigers in weer en wind blijven staan. Dat kan toch niet."

De NMBS erkent dat die keuze gemaakt werd om te besparen, maar betwist dat de reizigers daar de dupe van worden. "We hebben die beslissing genomen om het budgettair onder controle te houden, maar tegelijk het comfort voor de reizigers niet in te perken", legt Crols uit. "De perrons worden volledig overkapt, dan staan de reizigers bij mijn weten niet in weer en wind."

Gezinsbudget

De Gentse gemeenteraad stuurde een brief naar mobiliteitsminister François Bellot (MR) om meer uitleg te vragen over de besparingen. Een antwoord kregen ze nog niet. In de Kamercommissie Infrastructuur reageerde Bellot wel al. "De NMBS moet, net zoals elk gezin dat bij een renovatie geconfronteerd wordt met een hoger uitvallende prijsraming, bij gebrek aan bijkomend budget prioriteiten stellen om het project te voltooien zonder het budget te overschrijden", verantwoordde hij de keuzes.

(Lees verder onder de foto)

Beeld Eric de Mildt

Vraag is wanneer het hernieuwde Sint-Pietersstation helemaal afgerond zal zijn. De deadline van 2020 werd al snel gelost. Intussen wordt 2027 als nieuwe streefdatum vooropgesteld, al worden er ook bij de haalbaarheid van die timing heel wat vraagtekens geplaatst. 

Beeld Eric de Mildt
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234