Dinsdag 26/01/2021

Ten Days Off toont enorme diversiteit van hedendaagse dance

GENT l Het technofestival Ten Days Off dendert met onverminderde vaart door. De publieksbelangstelling fluctueerde de afgelopen dagen enorm, maar er vielen genoeg hoogtepunten te noteren om van een geslaagd tweede deel te spreken.

Door Koen De Meester

Dance wordt op het ogenblik niet opgezweept door grote nieuwe stromingen. De dj's en bands opereren vandaag individueler dan ooit. Een lange avond van gelijkaardige geluiden was dan ook zeldzaam op Ten Days Off. Het dj-landschap is één luide mozaïek geworden en dat is ook duidelijk wat het publiek wil.

De zapcultuur weerspiegelde zich ook in de opkomst. Soms begonnen de zalen van Vooruit pas om drie uur uit de voegen te barsten en door de wisselende smaken stonden sommige dj's voor amper een paar tientallen mensen hun ding te doen.

Belangstelling was er genoeg voor Booka Shade (JJJJ), Duitsers die donderdag illustreerden hoe je elektronische muziek een overrompelend livegevoel kunt meegeven. Hun plaat Movements, onlangs nog cd van de week in deze krant, bleek live in het Kafee nog een heel stuk imposanter. Het massaal opgedaagde publiek genoot alvast en danste zich een ingewikkelde breuk. De andere acts van het label van Booka Shade konden eveneens bekoren, met een speciale vermelding voor de stijlvolle disco van de Amerikaan Chelonis R. Jones (JJJ), een van de knapste stemmen van dit festival.

Vrijdag was er nog meer knap stemmenwerk. De Belgische Lady Linn (JJJ), bekend van Skeemz, bracht samen met Red D een meer dan overtuigende set. Haar knappe stem paste zeer goed bij de elektronische klanktapijten van de Gentenaar en voor ons was het duo alvast een van de revelaties van het festival.

Ook de fijne Detroit House van Theo Parrish (JJJ) ging erin als een frisse frisco, maar toen we even naar het ICC doorstaken voor een flinke veeg drum-'n-bass, kwamen we in een koude kermis terecht. Mogelijk is het genre qua belangstelling op sterven na dood, want LTJ Bukem & MC Conrad (JJ) hun bronstige beats knalden door een mager gevulde hal.

Zaterdag was qua opkomst dan weer een schot in de roos in Vooruit. De grappige en speelse dj-set van 4T4, bekend van 't Hof van Commerce, vormde een ideale intro. Analoog met hem was er die andere Belg Down Jones (JJJ). Hij draaide zonder verpinken Madonna's 'Holiday', George Kranz' 'Din Daa Daa' en vele andere oldschool classics.

Het leek een mooie ouverture op het liveoptreden van de Duitse Annie (JJ). Ze kon echter maar matig boeien. Het geluid was barslecht en de houterige songs verknoeiden de erfenis van een band als Can. Maar het kon nog erger. Wat Annies landgenoot Namosch (J) op het podium uitvrat, was zo aantrekkelijk als een tanga bij een nijlpaard. De man rommelde wat op een paar drums en was behoorlijk in de weer, maar zijn oerschreeuw werkte vooral voor hemzelf therapeutisch. We hadden dan ook veel zin om op te stappen.

Gelukkig waren er de knappe dj-sets van Jazzanova (JJJ) en de Noren Todd Terje (JJJ) en Prins Thomas (JJJJ) die allemaal het understatement als uitgangspunt kozen. Muzikaal kwamen de ene bij de jazz en de anderen bij de vroegste disco uit en ze zorgden ervoor dat we niet naar het ICC geraakt zijn. In de ban van de muziek en natuurlijk ook van de zalige vermoeidheid, want tien nachten clubbing kruipen niet in de kleren, maar in de benen.

Vandaag is de laatste dag van Ten Days Off, www.tendaysoff.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234