Zondag 06/12/2020

Vijf vragenMarijke Verbruggen

‘Telewerk werd lang gezien als een soort beloning, maar het kan ook een efficiënte tool zijn’

Beeld Thomas Nolf

Thuiswerk is nog steeds meer dan de helft populairder dan vóór corona. Dat blijkt uit het thuiswerkonderzoek van hr-dienstengroep Acerta, KU Leuven en HR Square. ‘Vertrouwen is de rode draad in dit verhaal’, zegt professor Marijke Verbruggen (KU Leuven)

Ook nu, na de lockdown, is nog steeds 41,5 procent van de werknemers van thuis aan het werken. Is dat een cijfer waarop we blijven steken, denkt u?

“Wat we zagen voor corona was een geleidelijke evolutie van die trend. We zaten op iets minder dan 20 procent, en heel langzaam kwam daar verandering in. Door corona is er een heuse mentaliteitsswitch ontstaan. Vroeger werd telewerk vaak een beetje wantrouwig bekeken, die barrières zijn weggedeemsterd. Tijdens de lockdown zagen we dat het werkte. Bedrijven en diensten bleven draaien. Mijn aanvoelen is dan ook dat vele organisaties dit zullen aangrijpen om het beleid rond thuiswerken intern te evalueren en zijn plaats te geven in de organisatie.”

Bij bijna 71 procent van de arbeiders is telewerk volgens de onderneming zo goed als onhaalbaar. 61,5 procent van de bedienden kan dan weer wel van thuis werken. Bekijken we die opdeling arbeiders-bedienden niet te strak?

Ik volg u dat het zinvol zou zijn dat organisaties even reflecteren of ze daarin niet verder kunnen gaan. Arbeidersfuncties zijn vaak inderdaad niet van thuis te organiseren. Tegelijk zijn er soms ook administratieve taken, of registraties die perfect via telewerk zouden kunnen. Het is vaak ook een mentaliteit, en het lijkt me zeker de moeite om dat verder te analyseren.”

Marijke Verbruggen, coördinator work & organisation studies (KU Leuven).Beeld RV

Werkgevers zien thuiswerk als een voordeel voor autonomie (72 procent) en voordelig voor de werk-privébalans (63 procent). Maar voor de sociale cohesie zien ze het als nadelig (72 procent). Is er academische evidentie naar een goed evenwicht?

“In precoronatijden bleek uit onderzoek dat 2,5 dagen thuiswerken ideaal was. Bij meer dagen beginnen de nadelen te spelen, zoals sociale isolatie, of gebrek aan kennisuitwisseling. Maar dat was voor de bredere ervaringen die we sinds corona hebben opgedaan. Bovendien hangt het ook af van de werknemers zelf, en van de context. Sommige bedrijven lenen zich meer tot een soort van virtuele organisatie. Het kan ook een antwoord zijn op een kostenvraagstuk. Als je moet beslissen tussen een duur kantoor of uw mensen opofferen, bijvoorbeeld.”

In het onderzoek zegt 15 procent van de respondenten dat ze in de toekomst geen kantoren meer nodig hebben. Mogen we dat veel vinden?

“Ik vind dat ook best veel. De vraag is of veel organisaties vandaag al in staat zijn om daar een sluitend antwoord op te geven. Tenzij misschien bij die bedrijven waar de keuze uit economische noodzaak gemaakt moet worden. Bij het gros is dat onderdeel van een meer langetermijninschatting.”

Telewerk is een kwestie van vertrouwen geven en krijgen?

“Telewerk verloopt het best wanneer de onderneming werkt met outputcontrole: zolang het werk gedaan is of de klanten tevreden zijn, geef je je werknemers het vertrouwen. Veel organisaties lijken deze houding nu ook aan te nemen. Het is wel nog zoeken naar de juiste balans. Thuiswerk werd lange tijd gezien als een soort beloning, terwijl corona ons leert dat het ook een efficiënte en effectieve tool kan zijn binnen de organisatie.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234