Donderdag 08/12/2022

Televisietoestel met plasmascherm is een onvermoed succes

Televisietoestellen met een plasmascherm zullen nog wel even een nichemarkt blijven. Maar met een prijs die even snel daalt als het aantal geproduceerde eenheden omhooggaat, rollen ze toch steeds meer huiskamers binnen.

Brussel

Eigen berichtgeving

Ronald Meeus

Ze palmen een volledige huiskamermuur in (met schermgroottes tot 50 inch, of 1,27 meter), geven een loepzuiver beeld, en kosten bijna evenveel als een middenklassewagen. Plasma-televisieschermen kwamen eind jaren negentig van vorige eeuw ons collectieve bewustzijn binnen in zweverige advertenties en reclamespots, en zijn daar tot nu toe ook gebleven: met een consumentenprijs die nog altijd tussen 6.000 en 20.000 euro ligt, verwacht men niet meteen dat ze in no time elke huiskamer zullen sieren. Maar als luxeproduct of statussymbool doet de plasmatelevisie het verre van slecht: het studiebureau GFK rekende uit dat de verkoop in België in 2002 meer dan verdubbeld is, tot ongeveer 1.500 stuks, en ook de producenten zijn verre van ontevreden.

"Het prijsniveau is nog altijd hoog: een gemiddelde plasmatelevisie gaat voor 8.000 euro de deur uit", stelt product manager Tony Embrechts van het Belgische filiaal van Panasonic, een van de ongeveer twintig wereldwijde televisiefabrikanten die producten met een plasmascherm op de markt brengen. "Dat is voor een hoop portemonnees onbereikbaar. Maar de prijzen dalen sneller dan we hadden verwacht. De componenten worden steeds goedkoper en het is een vrij concurrentiële markt. Ik vermoed dat de gemiddelde prijs binnen een jaar of drie wel meer dan gehalveerd zal zijn."

Ook bij elektronicagigant Sony, die sinds eind 2001 tv's met een plasmascherm op de Belgische markt brengt, is het een onvermoed succesproduct. "Op dit moment maken plasma-tv's ongeveer 3,5 procent van onze volledige markt voor televisietoestellen uit", zegt woordvoerster Ann Glorieus van Sony Belgium. "In verkochte eenheden merkten we in één jaar tijd bijna een verdubbeling op."

In de retail is men evenmin ontevreden over de verkoop van de toestellen. Belgisch Country Manager Jean-Marie Christiaens van de Duitse multimediaketen Media Markt volgt de argumentatie van de producenten: ook hij verwacht dat de verkoop van plasmatelevisies in de nabije toekomst met 300 procent zal stijgen. "Maar het is voorlopig natuurlijk een erg elitair product, waardoor je per definitie over zeer kleine volumes spreekt", zegt Christiaens. "Een gigantische groei in de verkoop stelt dus weinig voor als je het aantal eenheden bekijkt."

In een hoop winkels van de concurrerende multimediaketen Photo Hall, een van de belangrijkste verkopers van multimediaproducten in België, worden zelfs geen plasmaschermen verkocht. "De inkoopprijs is ook aanzienlijk", zegt operationeel directeur Diederik Van De Kerckhove van Spector, het moederbedrijf van Photo Hall. "Een winkel moet al een zekere omzet halen vooraleer hij zo'n toestel inslaat. Het is eigenlijk meer een visitekaartje: het staat goed in de 'muur' van televisietoestellen, om de consument te verleiden."

Het is een vrij prille markt, waarop nog alles kan gebeuren, geven ook de producenten toe: consumenten wachten af tot de producten onder een zeker psychologisch prijsniveau zijn geraakt. De prijs van bepaalde Aziatische producten op de Amerikaanse markt (de goedkoopste plasma-tv's worden daar voor ongeveer 3.000 euro verkocht) komt al aardig in de buurt, maar nog niet voldoende om 'in de mainstream' te geraken. "Ik denk dat de democratisering van het product pas mogelijk is vanaf het moment dat het voor 2.500 euro of minder de deur uit kan gaan, wat nog wel een jaar of twee kan duren", stelt Jean-Marie Christiaens van Media Markt. "Zo'n psychologisch prijsniveau is belangrijk: ook de huidige verkoopboom in digitale camera's is voor het merendeel te danken aan het feit dat ze een prijspunt hadden bereikt dat door de consument als aanvaardbaar wordt beschouwd."

Plasmaschermen zullen niettemin de komende jaren een nichemarkt blijven, zegt Tony Embrechts van Panasonic. "Ze kunnen snel het prijsniveau bereiken van de betere toestellen op dit moment, maar eenzelfde penetratie als een doorsnee-televisietoestel zit er niet in. Het blijft een product voor mensen die voldoende geld kunnen missen, of bereid zijn zichzelf pijn te doen."

De vraag blijft dan hoe de huidige groei er zo snel is kunnen komen. Een mogelijke verklaring ligt in het feit dat plasmaschermen digitaal zijn: met de komst van dvd-spelers en digitale televisie is het vertoonde beeld gedetailleerder en levendiger geworden. Er wordt geschat dat plasmaschermen twee- tot driemaal betere schermkwaliteit leveren dan een dvd die op een analoog televisiescherm wordt afgebeeld. Maar een consument die alleen maar analoge televisie kijkt, haalt alleen voordeel uit die betere resolutie bij het bekijken van dvd's. Als hij televisie kijkt, is de beeldkwaliteit dezelfde als bij een analoog televisiescherm.

Er zijn echter eenvoudiger motieven, denkt Embrechts. "We verkopen aanzienlijk meer schermen van 50 inch - de grootste dus die we hebben - dan we hadden verwacht. Op zich is dat vreemd: op een scherm van die grootte krijg je alleen een zeer zuiver beeld als het binnenkomende signaal ook digitaal is. In de Verenigde Staten en Japan, waar de grote schermen het ook zeer goed doen, is er ook een groot aanbod aan digitale televisie. Bij ons is dat er op dit moment niet: wellicht is het dus gewoon de grootte van het scherm die het verschil maakt."

Daardoor misschien gaat de plasma-tv niet ten onder aan de concurrentie van televisietoestellen met een lcd-scherm: die zijn eveneens digitaal en plat, en goedkoper om te produceren, maar geven ook een minder scherp beeld en zijn kleiner. "Gezien hun grootte gaat de prijs van lcd-schermen een drempel blijven", verwacht Embrechts. "Ik denk dat ze interessant blijven voor mensen die er een zeer specifieke bedoeling mee hebben, zoals een tweede televisie in de keuken of op de slaapkamer. Ze zijn kleiner, waardoor ze vooral zullen worden gekocht door consumenten die ze ergens discreet in hun interieur willen inbouwen. Met een plasmascherm (dat een schermgrootte van minstens 30 inch heeft, RMe) lukt dat natuurlijk niet."

Fabrikant: 'Wellicht is het gewoon de grootte van het scherm die het verschil maakt'

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234