Woensdag 16/06/2021

Televisieseries hebben steeds meer weg van trailers van de koopversie

'Door het enorme aanbod kun je als kijker slechts een fractie van wat getoond wordt volgen. Je kunt daarom series beter op dvd bekijken'

Geen bal op tv? Koop een dvd

Televisie-dvd's doen het bijzonder goed in Vlaanderen. Met het oog op de eindejaarsperiode verwachten alle zenders, en distributeurs, dan ook een piek in hun omzet. Van verzameldozen als Het eiland, Matroesjka's en Chris & co wordt bij uitstek veel verwacht. Wat 'veel' precies betekent, is een zorgvuldig gekoesterd geheim. De dvd-wereld heeft de naam weinig transparant te zijn.

Brussel

Eigen berichtgeving

Armand Plottier

'Wees voorzichtig met de verkoopcijfers van dvd's, ik kan het weten", stelt Frank Raats, hoofdredacteur van Dvd-Bizz. Het maandelijkse Vlaamse vakblad stelt ook maandelijks een top 50 van verkochte dvd's samen, zonder de vermelding van verkoopcijfers. "Ik schat dat we zicht hebben op zo'n 70 procent van de markt." Het marktonderzoeksbureau GfK heeft een volledig overzicht, maar dat wordt uiteraard niet gratis prijsgegeven.

Tot boude uitspraken over de dvd-markt laat ook Raats zich niet verleiden. Wel valt het hem op dat tv-series het zeer goed doen in Vlaanderen. In een recente top 50, die van september, stonden niet minder dan zestien tv-series; in oktober waren dat er dertien. "Wil je gegarandeerde omzet? Eén oplossing: tv-series!", aldus Dvd-Bizz. "Terwijl wij uitblinken in televisie-dvd's zijn de Nederlanders dan weer sterk in cabaret of muziek-dvd's. Bij onze noorderburen scoren wijlen Toon Hermans en René Froger heel goed."

Een andere opvallende tendens is volgens Raats dat de verkoop van dvd's via kranten voor een enorme omzet zorgt. Zo scoort Het eiland, de cultserie van Woestijnvis, dankzij de voorverkoop in De Standaard, bijzonder goed in oktober. De zenders zelf achten dvd's wel belangrijk, maar over de kern van de zaak, hoeveel er nu precies van over de toonbank vliegen, kom je bij niemand veel te weten.

"Dvd's met televisieprogramma's zijn voor ons zeker belangrijk", stelt Willy Van Poucke, manager bij de VAR, die instaat voor de merchandisingactiviteiten van de openbare omroep VRT. Voorlopig zit de verkoop nog altijd in de lift, aldus Van Poucke. "Ongeveer een derde van onze omzet halen we uit dvd's. De VAR is dan ook pionier in Vlaanderen. Met ons uitgebreide archief beschikken we bovendien over een belangrijke troef. Hoewel je de voordelen van dat archiefmateriaal niet moet overschatten - vaak moet je dat restaureren - zijn de dvd's van klassieke series als Schipper naast Mathilde, De collega's of Kapitein Zeppos toch zeer succesvol."

De absolute VAR-topper is met lengtes voorsprong Het journaal van de eeuw (2000), goed voor maar liefst 120.000 verkochte exemplaren. "En het ging niet om cadeaus die we voor speciale prijzen uitbrachten. Een complete verrassing."

In de toekomst blijft de VAR zeker VRT-series uitbrengen. "We werken als volgt: als de tweede reeks van Witse op de buis komt, brengen we de eerste op dvd uit. Ooit zullen legaal downloaden of andere procédés wel in de plaats komen van die schijfjes, maar wij stellen in de eerste plaats content opnieuw ter beschikking. Hoe, dat is minder belangrijk, als het maar legaal blijft."

Marc Leemans heeft als VMMa-manager zicht heeft op de line extensions van VTM en Kanaal Twee. De dvd is "een belangrijke nevenbusiness", die integraal deel uitmaakt van de marketing van de zenders. "Je moet als zender selectief zijn met welke programma's je op dvd uitbrengt. Grote series als Aspe, die er kwalitatief bovenuit steken, apprecieert de consument ook in de vorm van een dvd. Verder zijn voor het imago van Kanaal Twee series als The Sopranos belangrijk."

Bij VT4 ten slotte relativeert Christine Maes het belang van de bewuste nevenactiviteit. "Ze horen net zoals boeken en T-shirts tot onze line extension-producten. Een tak van ons bedrijf die pas in november vorig jaar is opgestart houdt zich daarmee bezig. Dvd's hebben vooral met marketing en merchandising te maken. Ze horen niet echt tot onze corebusiness, maar we merken wel dat ze almaar belangrijker worden. Om een voorbeeld te geven: van de box van Chris & Co verwachten we veel."

Waarom mogen dvd's zich in een stijgende populariteit verheugen? Alexander Vandeputte van distributeur Lumière (onder meer Thuis en Heimat) heeft een mogelijke verklaring: "Het televisielandschap is enorm versnipperd. Door het enorme aanbod kun je als kijker slechts een fractie van wat getoond wordt volgen. Bovendien besteden mensen hun tijd heel anders dan vroeger: ze kijken als het hen uitkomt. Zo kun je series als Heimat, 24 of Friends in feite beter op dvd bekijken." Ook kun je volgens Vandeputte niet ontkennen dat zelfs voor regisseurs de bioscoop niet meer het belangrijkste doel hoeft te zijn. "Er wordt meer dan vroeger uitgekeken naar de dvd-release van een film."

Jan Eelen, scenarist en regisseur van Het eiland, vult aan: "Een dvd is een logische extra nadat je een programma gemaakt hebt. Het voordeel is dat een dvd, in tegenstelling tot de goede oude video, zo gebruiksvriendelijk is. Langlopende series als 24, The Sopranos of Six Feet under kun je beter op dvd bekijken. Je kunt zelf timen wanneer en hoe lang je kijkt. Bovendien heb je geen last van reclameblokken. De uitzendingen op tv hebben tegenwoordig trouwens meer weg van een lange promotrailer voor de dvd-box.

"Zelf kocht ik onlangs de dvd's van de films Fight Club van David Fincher en Eternal Sunshine of the Spotless Mind van Michel Gondry, vanwege de extra's. Heel interessant, je kunt alles heel gedetailleerd bestuderen. Dankzij interviews met de regisseur kun je er zelfs wijzer van worden. In de extra's van Het eiland gunnen we de fans ook een blik achter de schermen van het programma. Zonder té veel prijs te geven over onze interne keuken, natuurlijk. Dat is de kunst."

Een deel van het succes van de televisie-dvd's zal beslist te danken zijn aan de prijs. Erik Engelen, vicedirecteur van distributeur Paradiso, verwacht volgend jaar samen met het Nederlandse A-Film een honderdtal dvd's uit te brengen. "Studiobazen uit Hollywood zijn na het voorbije festival van Cannes nog even naar België en Nederland afgezakt. In de Dutch speaking countries is de prijzendruk op de dvd-markt het grootst ter wereld, zo heet het volgens gespecialiseerde studies. Zij vinden het ook opmerkelijk dat ketens als Carrefour dvd's voor 1 euro aanbieden."

Of de stelling van die superlage prijzen klopt, kan analyst Ben De Kock van Test-Aankoop niet bevestigen. Hij onderzocht voor de zopas verschenen Testaankoop Prijzengids 2005 de winkelwaarde van een vijftal dvd-boxen (onder meer Sex and the City, Matroesjka's, en 24). "Dvd's met televisieseries zijn in alle winkels aanwezig, dat is een eerste vaststelling. Belangrijk is ook dat het prijsverschil voor een box hoogstens tot 46 procent oploopt. In geen enkel geval is het verschil tussen goedkoop en duur groter. Daarmee zitten de tv-dvd's in de middengroep. De grootste prijsverschillen noteerden we in de categorie kinderfilms, waar het verschil oploopt tot wel 69 procent." De prijs van kinderfilms kun je wel laag houden omdat er uitschieters bij zitten die enorm goed verkopen, weten insiders. "Maar ook wat de prijzen betreft moeten we zeer voorzichtig zijn. We merkten dat de cd- en dvd-markt ontzettend snel evolueert en we hebben slechts vijf dvd's getest", besluit De Kock.

De toppers

(Het aantal verkochte dvd's tot nu toe. Voor zover er uiteraard al cijfers bekend zijn, en met het voorbehoud dat iedereen zegt dat de aantallen die de concurrent opgeeft niet kloppen. Of toch minstens schromelijk overdreven zijn.)

l Het journaal van de eeuw (VRT) 120.000

l Matroesjka's (VTM) 23.000

l FC De kampioenen 1 (VRT) 15.000

l Peking Express (VT4) 10.000

l Aspe 1 (VTM) 9.000

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234