Donderdag 01/12/2022

Televisie over de grens van de schaamte

De fascinatie om in andermans leven te gluren zal wel iets de menselijke nieuwsgierigheid te maken hebben. George Orwell heeft het in zijn boek 1984 nooit zo bedoeld, maar het 'sociaal experiment' of de real-life soap Big Brother krijgt na een Nederlandse, een Duitse en een Spaanse ook een Belgische editie. In de achtertuin van de Vlaamse Media Maatschappij (VMM) in Vilvoorde wordt alvast gespit om het huis te voltooien waar tegen september alles zich gaat afspelen. Tien mensen die elkaar niet kennen, gaan er onder verzwaarde levensomstandigheden volledig afgezonderd van de buitenwereld 100 dagen doorbrengen onder het oog van 24 camera's en 59 microfoons die elke beweging registeren... tot op het toilet.

Zaterdagavond wordt na de voetbalinterland Denemarken-België het startschot gegeven met een programma waarin potentiële kandidaten kunnen kennismaken met de opzet van Big Brother. Walter Grootaers wordt de presentator. "We zochten natuurlijk in eerste instantie een presentator die zijn métier goed kent, maar zijn persoonlijkheid moest het programma ook kunnen dragen. Zo belandden we bij Walter", licht directeur-generaal Eric Claeys de keuze voor Grootaers toe. Vijfmaal per week worden een half uur lang de belevenissen van de laatste 24 uur in het huis getoond. Daarnaast is er één keer per week een live-uitzending, waarin met een televoting telkens een kandidaat kan worden weggestemd.

De kijkers kunnen één van de twee bewoners die door de andere bewoners werden 'genomineerd' om het huis te verlaten, naar huis sturen. In Nederland leidde dit systeem ertoe dat deelnemer Bart week na week door zijn huisgenoten werd gekozen als afvaller, terwijl televisiekijkend Nederland hem steeds weer massaal in de running hield. Hij werd dan ook de uiteindelijke winnaar van de uitgeloofde 4,5 miljoen frank. Buiten een real-life soap en een sociaal experiment is dit programma dus ook - en misschien wel vooral - een genadeloze afvalrace.

VMM-baas Eric Claeys die ooit zei dat het TV 1-programma De Mol te duur is voor VTM, koopt nu uitgerekend het peperdure Big Brother voor het 'kleine' Kanaal 2. "Het gaat Kanaal 2 voor de wind", haast directeur-generaal Claeys zich. "Het marktaandeel steeg het laatste half jaar met 15 procent. Terwijl er voorheen geen budget was om dergelijke producties te realiseren, is er dit jaar wel geld." De VMM kocht de rechten van Endemol na een bikkelhard duel met VT4, dat er uiteindelijk voor koos Expeditie Robinson te programmeren.

Kanaal 2 gaat er prat op dat Big Brother zeer goed binnen het profiel van de zender valt. "VTM is een familiezender en het was dus niet aan de orde om Big Brother op het eerste net te programmeren", zegt Claeys. "We hebben het profiel van Kanaal 2 geanalyseerd en het blijkt dat we met weirde of een beetje rare programma's een eigenheid hebben gecreëerd. Om deze eigenheid te ondersteunen, willen we grensverleggende televisie brengen", gaat hij door.

"Big Brother is een superduur programma zelfs voor VTM en zéker voor Kanaal 2. VT4 heeft erg veel moeite gedaan om zelf de rechten binnen te rijven en dat heeft de prijs verder de hoogte ingejaagd. De extra middelen die wel hebben doordat Kanaal 2 het zo goed doet, willen we echter graag investeren in programma's als dit."

De productie van John De Mols geesteskind Big Brother was met een budget van 220 miljoen frank in Nederland alvast de duurste productie uit de omroepgeschiedenis.

Windeieren heeft Big Brother Endemol alvast niet gelegd: het format werd aan negen landen verkocht, waaronder dus België. In het voetbalgekke Spanje overtrof Big Brother in kijkcijfers zelfs de halve finale van de Champions League tussen Real Madrid en Bayern München. Om maar te illustreren hoezeer de gluurder in de kijker naar boven komt. Een beetje heisa rond de personages is in dat licht natuurlijk nooit slecht voor de kijkcijfers. Spanje verjoeg zonder genade de twee maanden zwangere deelneemster die een buitenechtelijke relatie met een medehuisbewoner begon, uit het huis. Ook in Duitsland was er behoorlijk wat beroering over, wat in binnen- en buitenlandse pers breed uitgesmeerd werd.

Hoe Vlaanderen de komst van Big Brother zal verteren, is voorlopig koffiedik kijken. "Ik ben erg benieuwd hoe katholiek Vlaanderen hierop gaat reageren", aldus Eric Claeys.

An Bruyninckx

Big Brother

Zaterdag Kanaal 2 21.20

Behalve een real-life soap en een sociaal experiment, is dit programma dus ook een genadeloze afvalrace

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234