Zaterdag 24/08/2019

Telenet overweegt gerichte advertenties via digitale tv

"Wij kunnen zien wie de klant is en welke programma's hij bekijkt. Op die manier weten we welke reclame relevant is voor die klant", zegt Vincent Bruyneel, hoofd strategie bij Telenet. Beeld PHOTO_NEWS

Telenet heeft, in de marge van zijn kwartaalresultaten, de televisiezenders uitgenodigd om rond de tafel te zitten over een oplossing voor hun advertentiemodel dat door de digicorder onder druk staat. "Ook wij willen een oplossing, maar we willen niet dat de consument het slachtoffer wordt", verklaarde Vincent Bruyneel, hoofd strategie bij Telenet. Eén van de pistes die hij noemde was die van "gesegmenteerde en gerichte advertenties", op basis van het profiel van de klant.

De voorbije maanden regende het klachten bij de Vlaamse televisiezenders, omdat steeds meer digitale-tv-kijkers reclame doorspoelen. De commerciële zenders zien hierdoor hun inkomsten kelderen. Dit vormt volgens hen ook een bedreiging voor het kwalitatieve Vlaamse televisieaanbod.

Telenet probeerde alvast een aantal beweringen te ontkrachten. Het bedrijf wees erop dat het doorspoelen van reclame al kan met technologie (VHS) van twintig jaar geleden, en dat de consument nu gewoon minder geïnteresseerd is in traditionele reclame. De Vlaming kijkt weliswaar meer uitgesteld, maar dat vertegenwoordigt volgens Bruyneel toch maar 5 procent van het totale kijkgedrag. Bovendien zijn de reclame-uitgaven op televisie tussen 2006 (voor digitale televisie) en 2012 gestegen van 1,07 miljard euro naar 1,446 miljard euro.

Dat Telenet geld zou verdienen aan zijn set-top box, ontkent het bedrijf. "Die toestellen vragen investeringen en zijn pas na tien jaar winstgevend." Het telecombedrijf zegt ook elk jaar 100 miljoen euro te investeren in tv-distributie, zo'n 69 miljoen euro vloeit naar de televisiezenders.

Niet reclame blokkeren
Niettemin hoopt Telenet dat er een oplossing wordt gevonden voor de problematiek. "We willen constructief aan tafel gaan zitten om oplossingen te zoeken. De zenders hebben het product, de content. Wij hebben het distributieplatform, de tool", luidde het.

Maar zo een oplossing kan volgens het telecombedrijf niet bestaan uit het blokkeren van reclame, die dan niet zou kunnen doorgespoeld worden. "Dit zal ervoor zorgen dat de consument zijn kijkgedrag geforceerd moet aanpassen. We verwachten dat die consument dan op zoek zal gaan naar alternatieven, zoals internationale platformen, waar veel minder Vlaamse content is", aldus Bruyneel.

Een piste die hij aanhaalde is die van gerichte advertenties. "Wij kunnen zien wie de klant is en welke programma's hij bekijkt. Op die manier weten we welke reclame relevant is voor die klant", meent het bedrijf. Bruyneel gaf wel toe dat men hierbij rekening zal moeten houden met de privacywetgeving.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden