Dinsdag 22/09/2020

Update

Telenet-CEO: "Dankzij ons blijft sterk mediabedrijf bestaan"

Telenet-CEO John Porter.Beeld BELGA

De kogel is door de kerk: Telenet neemt het belang van Sanoma in De Vijver Media, de holding boven de tv-zenders VIER en VIJF, over voor 26 miljoen euro. Door een extra kapitaalinjectie van 32 miljoen euro, krijgt het een controlerend belang van 50 procent. Humo wordt niet mee overgenomen en komt weer voor 100 procent in handen van Sanoma. John Porter, de topman van Telenet, bestrijdt intussen de kritiek dat Telenet met zijn belang in De Vijver Media voor meer concentratie in het medialandschap zorgt. "We zorgen net voor meer diversiteit, want dankzij onze investering kan een sterk mediabedrijf blijven bestaan."

Het 50 procent aandeel van Telenet bezorgt het telecombedrijf de feitelijke controle in de mediagroep. Wouter Vandenhaute, CEO van De Vijver Media en zijn zakenpartner Erik Watté hebben via hun vennootschap W&W nog slechts 25 procent van de aandelen in handen. En ook Corelio behoudt maar een aandeel van 25 procent. Telenet investeert daarvoor een extra 32 miljoen euro in De Vijver Media. "Hiermee zijn de schulden aangepast en komt er geld bij om de komende jaren te investeren in sterke lokale programma's", aldus Telenet-CEO John Porter.

"Ons doel is om de Vlaamse kijker het beste en modernste multimediale entertainment te bieden", stelt Porter in een persmededeling. "Met een participatie in De Vijver Media moet dat mogelijk zijn. Vanzelfsprekend is dit geen evidente stap voor een kabelbedrijf, maar ik ben ervan overtuigd dat het Vlaamse medialandschap alleen maar sterker zal worden door deze instap en dat de Vlaamse kijker daar alle vruchten van zal plukken."

Volgens De Vijver-CEO Wouter Vandenhaute zal de technologische knowhow van Telenet het bedrijf "serieus helpen om een sterke positie uit te bouwen in een sector die in de komende jaren meer dan ooit in beweging zal zijn."

Complexe positie
Telenet transformeert met de overname tot een volwaardige Vlaamse mediaspeler. Nu het met de overname en investering de zenders VIER en VIJF positioneert als sterkere concurrenten voor VRT en Medialaan, plaatst het bedrijf zich als distributeur in een complexe positie. In het persbericht beklemtoont Telenet dat de participatie in De Vijver Media "niet zal leiden tot verandering in de overeenkomsten die zij beiden hebben met andere televisie-aanbieders".

"Dit is de logische volgende stap om het contentverhaal op lange termijn te schrijven", vindt Wouter Vandenhaute. "Ik besef heel goed dat het ook een gedurfde stap is: het is de eerste keer in België dat een distributeur en een zender en productiehuis op die manier samenwerken." Vandenhaute wijst er nog op dat het volgens hem beter is twee sterke commerciële omroepen te hebben, naast de openbare omroep. "Twee volwaardige commerciële groepen is een gezonder model dan een commercieel monopolie. Het is de beste langetermijngarantie voor goeie Vlaamse programma's."

Angst voor het onbekende
Porter wil ingaan tegen kritiek dat Telenet met zijn belang in De Vijver Media voor meer concentratie in het medialandschap zorgt. "We zorgen net voor meer diversiteit, want dankzij onze investering kan een sterk mediabedrijf blijven bestaan." Hij verwacht dat de weerstand die het project bij de eerste geruchten maanden geleden opriep, stilaan is gaan liggen. "Er was angst voor het onbekende. We hebben hard gewerkt om duidelijkheid te verschaffen." Vandenhaute wijst erop dat de discussie over de impact op het Vlaamse medialandschap er sowieso zou gekomen zijn, "of Telenet nu 33 procent of 50 procent had".

Telenet steunde overigens al lokale zenderinitiatieven als Studio 100, Ment TV, Acht, (L)Acht, Njam, LibelleTV. Daarnaast kocht het vorige week opnieuw de uitzendrechten voor alle wedstrijden van het Belgische eersteklassevoetbal. De telecomreus financiert ook lokale series en films via zijn STAP-initiatief.

De Vijver-CEO Wouter Vandenhaute.Beeld BELGA
Beeld telenet


Humo weer naar Sanoma

Zoals verwacht zal het weekblad Humo na de deal tussen Telenet en De Vijver Media geen deel meer uitmaken van De Vijver. Het weekblad zit opnieuw 100 procent bij het Finse Sanoma, dat verschillende andere Belgische magazines in portefeuille heeft waarvoor het een koper zoekt.

"Van bij het begin was duidelijk dat Telenet omwille van strategische redenen niet geïnteresseerd was in Humo. Dat paste niet in hun plannen, maar had niets te maken met de kwaliteit van het blad", aldus Wouter Vandenhaute, CEO van De Vijver.

Volgens hem was het oorspronkelijk de bedoeling dat W&W (de tandem Wouter Vandenhaute en Erik Watté) en Corelio het blad zouden overnemen. "Maar er is een dynamiek ontstaan, waarbij Sanoma wou dat Humo bij de deal betrokken werd. Humo zit nu opnieuw bij Sanoma."

"Humo is een aantrekkelijke uitbreiding van onze portefeuille", zegt Hans Cools, CEO van Sanoma. "Humo is een iconisch merk in de Vlaamse magazinemarkt. Bovendien zijn de mensen van Humo op dit eigenste moment zeer sterk bezig op het vlak van digitalisering, met het lanceren van een eigen app en het integreren van de sociale media."

Er is nochtans een periode geweest dat de relatie tussen Humo en Sanoma bepaald moeilijk lag. "Dat was in een andere periode en met andere mensen", weet Hans Cools. "We zitten nu in een nieuwe fase van de evolutie en ik heb er alle vertrouwen in dat die fase vlot zal verlopen. We zijn volop bezig om van onze sterke tijdschriften een breder merk te maken, en Humo is daar zelfs héél hard mee bezig. Maar dat alles neemt niet weg, dat we omwille van de strategic review die we bij Sanoma-België momenteel ondernemen, moeten kijken hoe we op de markt actief zullen blijven."

Maanden onderhandelen
De onderhandelingen tussen beide partijen hebben maanden aangesleept. Er was volgens Vandenhaute een vertrouwensrelatie gegroeid sinds SBS (VIER en VIJF) enkele jaren geleden het meningsverschil met Telenet bijlegde. "Toen duidelijk werd dat Sanoma haar belang wilde verkopen, was een samenwerking met Telenet mijn absolute voorkeur. Eerst waren er puur inhoudelijke gesprekken, pas nadien zijn die vertaald in concrete onderhandelingen."

De onderhandelingen hebben volgens de gedelegeerd bestuurder misschien iets te lang aangesleept. Door de medialekken ontstond er een eigen dynamiek die Sanoma in een sterkere positie bracht. "Dit heeft de onderhandelingen bemoeilijkt. Maar alle hindernissen hebben we stap voor stap opgeruimd. Het goede is dat dit ons dichter bij elkaar heeft gebracht."

De overname moet nog de goedkeuring krijgen van de Europese concurrentieautoriteiten. De beslissing valt op dat niveau, wegens de schaalgrootte van Liberty Global, de moedermaatschappij van Telenet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234