Donderdag 28/01/2021

Tekening Van Dyck blijkt authentieke Rubens

Bij het Antwerpse veilinghuis Bernaerts is een echte Rubens gevonden. Oorspronkelijk werd het werk toegeschreven aan Van Dyck, maar na consultatie van experts bleek het toch een Rubens. In één klap is de waarde meer dan vertienvoudigd.

De dubbelzijdige tekening stelt een ruiter met tulband en bokkend paard voor die zich in een gevecht bevinden, met op de keerzijde hetzelfde personage vanuit een andere invalshoek afgebeeld, omringd door andere strijdende figuren. De tekening kwam via een nalatenschap in het bezit van een niet nader genoemde Antwerpse familie, die ermee naar veilinghuis Bernaerts trok. Ze waren in de overtuiging dat het om een werk van Antoon van Dyck ging, de voornaamste leerling van Peter Paul Rubens. Dat de naam van die laatste op de tekening staat, zal daar niet vreemd aan zijn.

Bij Bernaerts lieten ze de tekening, die op 1601 gedateerd wordt, toch verder onderzoeken door enkele experts. "Het watermerk van het papier, het onderwerp en de aard van het bruin dat gebruikt werd, vormen het bewijs dat het om een authentieke Rubens gaat", stelt veilinghouder Peter Bernaerts. "Dat is ons verzekerd door Anne-Marie Logan, dé autoriteit op het vlak van tekeningen van Rubens, die we bezocht hebben in New York. Verschillende andere experts hebben haar oordeel bevestigd. Bovendien lijkt de figuur later terug te komen in Rubens' De bekering van Sint-Paulus."

Als een Van Dyck werd de waarde van de tekening nog geschat op ongeveer 25.000 euro. Nu het een Rubens blijkt te zijn, heeft dat een enorme impact op de waarde. Bij Bernaerts, dat het werk op 2 mei zal veilen, hanteert men nu een richtprijs van 300.000 à 500.000 euro. Of de tekening zoveel zal opbrengen, is nog koffiedik kijken.

Vroeg experiment

Rubens' tekeningen zijn niet zeldzaam - er zijn er meer dan 500 bekend - maar uniek aan dit stuk zou echter zijn dat hij met penseel en inkt op papier tekende, bovendien zonder ondertekening in kalk of houtskool. "Het gaat allicht om een vroeg experiment, als voorloper van zijn liefde voor het gebruik van penseel op paneel", zegt Bernaerts.

Volgens het veilinghuis gaat het om de belangrijkste vondst van een Rubens van de voorbije tien jaar, vooral omdat de experimentele werkwijze ervan nagenoeg uniek is binnen diens oeuvre.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234