Maandag 23/05/2022

Teirlinck, Bruegel & vandaag

kunstgrepen

Onder de vleugels van het Bruegelproject, een initiatief dat "verbindingen wil smeden tussen natuur en cultuur, tussen stad en groen, en tussen natuurbeheer en het uitbreiden van wat ons nog rest aan pure natuur", organiseert het Herman Teirlinckhuis de tentoonstelling Bruegel & vandaag. Een misleidende titel want de 'oude' Bruegel zit er voor niets tussen.

Curator Kris Vanhemelrijck nodigde negen kunstenaars uit om in en rond het idyllisch gelegen Teirlinckhuis in Beersel een ingreep te bedenken. Marcel van Maele nam in maart een aantal foto's van de toen nog kaalgroene tuin waarin een aantal rode sculpturen werden geplaatst. Die foto's staan nu in de tuin te kijk op witte staanders. Deze installatie dialogeert perfect met de klankkast van Stefaan van Biesen. Het is opletten geblazen om niet op de glazen voetstappen te trappen van Alma Romanov. Onder het glas zitten bloedrode rozenblaadjes gekneld. Een van die voetstappen monteerde Romanov op een afgezaagde stam met de wat pathetische woorden "for rebuild after the world aggression". Caroline Coolen toont dan weer een opvallende caravan van polyester waarop in felle kleuren zowat alle mogelijke toeristische clichés zijn geschilderd. Haar werk contrasteert fel met de rest en koppelt de toeristische blik aan een kritische ondertoon. Op het dak van het Teirlinckhuis verspreidde Stefaan van Biesen tal van plaasteren rijsttaarten. Het uitzicht op de tuin wordt helemaal gedomineerd door een zware galg, een van de weinige momenten waarop aan het werk van Bruegel wordt gerefereerd. Het is een ingreep van de Spaanse D.T. Alvarez, die in het huis een reeks foto's toont van een groep mensen met een merkwaardige megafoon voor het hoofd. Haar monumentale galg is een knap en emblematisch werk met weids uitzicht op het, weliswaar permanent auto-zoemende, Bruegellandschap. In het wat oubollige museumhuis wordt de toeschouwer meteen gevraagd om bij de meetlat te staan. De lengte bepaalt welke audiogids je om de oren wordt gezet. Drie verschillende cd-audiotours zijn bestemd voor opeenvolgende leeftijden. Zo leidt een kind je door het museum, al vertellend wat het ziet, voelt en ervaart. Op de andere audiotours wordt de rondleiding stilaan wat serieuzer. Het is een project van Patries Wichers, die vooral in het Muhka rondleidingen verzorgt en dat ook met verve doet voor blinden en doven. In een zijkamer van het huis zijn primaire, sterke tekeningen te zien van Caroline Coolen, vanwaar de wandeling ons ten slotte leidt naar een projectiekamer. Criticus-kunstenaar-videast en curator Hans Theys presenteert er een reeks indrukwekkende lichtbeelden. Op de kaft van de expositiebrochure is een van zijn strafste foto's afgebeeld: een kolos van een koeltoren van waaruit een enorme witte rookpluim zich tegen de helblauwe lucht aftekent. Andere beelden zijn afkomstig van perifere woningen waar Theys de bomen en struiken in beeld brengt via hun afgeworpen schaduwen op gevels en andere muren. De natuur is er maar alleen als slagschaduw. In dezelfde ruimte is de videofilm Weeping Nipples van Christine Clinckx te zien. Het is een huiveringwekkende montage van wazig nachtelijke oorlogsbeelden gemixt met tepels waaruit langzaam druppels melk 'de oorlog' besprenkelen...

Luk Lambrecht

Bruegel & vandaag loopt nog tot 1 september (dagelijks van 11 tot 13.30 uur en van 14 tot 17 uur, gesloten op dinsdag en woensdag) in het Herman Teirlinckhuis, Uwenberg 14 in Beersel. Info: 02/377.15.57.

In de rubriek 'Kunstgrepen' wordt wekelijks bericht over wat er zoal omgaat in de wereld van de kunstengaleries.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234