Vrijdag 27/01/2023

Ted Ashley

Ted Ashley was amper vijftien toen hij zijn middelbare studie afmaakte en meteen aan de slag kon als kantoorjongen bij William Morris Talent Agency

1922 - 2002 De studiobaas die Warner Bros. weer op de Hollywood-kaart zette

Een van de vaste grapjes in Hollywood over agenten is deze: 'Veranderen van agent is net hetzelfde als veranderen van dekstoel op de Titanic.' Met andere woorden: je bent er hoe dan ook aan voor de moeite. Een talentagent wordt doorgaans beschouwd als een noodzakelijk kwaad, maar toch bouwden sommigen een voorbeeldige reputatie op.

In New York overleed vorige week Ted Ashley, die na een carrière als agent in 1969 de leiding kreeg van de ooit legendarische, maar toen nogal slabakkende Warner Bros-studio en dat tot 1980 bleef. Onder zijn leiding bloeide Warner weer helemaal op en gedurende de jaren '70 leverde de studio een hele reeks bij zonder succesrijke films af (zoals The Exorcist, Superman, Towering Inferno, Dirty Harry en Blazing Saddles) en/of tot het beste behoorden van wat Hollywood in dat decennium te bieden had (zoals All the President's Men van Alan Pakula, McCabe & Mrs. Miller van Robert Altman, Dog Day Afternoon van Sidney Lumet, Deliverance van John Boorman, Jeremiah Johnson van Sydney Pollack, Klute (met een Oscar voor Jane Fonda) van Alan Pakula, A Clockwork Orange van Stanley Kubrick, Alice Doesn't Live Here Anymore van Martin Scorsese, The Summer of '42 van Robert Mulligan enz.).

Bepaalde van die films groeiden uit tot zogenaamde franchise-movies. Ze effenden de weg voor een hele reeks vervolgfilms. Dat was het geval voor de Superman-serie en de Dirty Harry-reeks. Ted Ashley was trouwens de man die Clint Eastwood indertijd aanmoedigde om niet alleen voor maar ook achter de camera te gaan staan. Het resultaat is dat Eastwood tot vandaag de dag zijn films in samenwerking met Warner Bros blijft draaien. Dezelfde loyauteit was ook merkbaar bij Stanley Kubrick, die de studio tot aan zijn dood trouw bleef.

Ted Ashley werd op 3 augustus 1922 in Brooklyn geboren als Theodore Assofsky, zoon van een joodse kleermaker. Hij was amper vijftien toen hij al zijn middelbare studies kon afmaken en hij ging meteen als kantoorjongen aan de slag bij het toen al beroemde William Morris Talent Agency, terwijl hij 's avonds boekhouding en 'business administration' studeerde aan het City College of New York. Op zijn twintigste promoveerde hij zelf tot agent en veranderde zijn naam van Assofsky in Ashley. Enkele jaren later begon hij met Ashley Famous Agency zijn eigen bedrijf.

Het waren toen nog de prille jaren van de exploderende televisie-industrie en Ashley werd een van de pioniers van het zogenaamde packaging-systeem, waarbij niet alleen artiesten maar hele shows of televisieseries aan de zenders werden aangeboden en verkocht. Dat leidde onder meer tot de Danny Kaye Show, de Doris Day Show, Mission Impossible, Star Trek, Dr. Kildare, The Twilight Zone enz. Later, toen hij al voor Warner Bros werkte, zou Ted Ashley ook het idee van de miniseries introduceren. Met succes, want Roots en The Thorn Birds bleken bijzonder aan te slaan. Met zijn Ashley Famous Agency vertegenwoordigde hij niet alleen televisie- en filmsterren (zoals Burt Lancaster, Vanessa Redgrave, Yul Brynner en Ingrid Bergman) maar ook theaterauteurs (zoals Tennessee Williams en Arthur Miller) en zangers (zoals Perry Como, Trini Lopez, Janis Joplin en zelfs The Doors).

Ted Ashley was in de jaren '60 goed bevriend geraakt met Steve Ross, een man die fortuin had gemaakt via de uitbating van parkeerterreinen en begrafenisondernemingen. In 1969 hielp hij zijn vriend Ross bij de overname, via diens Kinney National Services Corp., van de kwakkelende Warner Bros-studio. In ruil benoemde Ross hem meteen tot algemeen directeur van Warner. Om belangenconflicten te vermijden verkocht Ashley toen zijn talentenbureau en begon meteen aan de 'heropbouw' van de Hollywood-studio. Naar verluidt deed hij dat bijzonder drastisch, want tijdens zijn eerste anderhalve maand werden maar liefst 17 van de 21 hoge kaderleden verzocht met pensioen te gaan of hun geluk elders te beproeven.

Warner had de jaren voordien alleen maar verliezen gekend, maar na een jaar Ted Ashley-bewind kon er al een winst van 35 miljoen dollar geboekt worden. Een deel daarvan was afkomstig van een slimme gok. Voor amper 100.000 dollar had Warner in 1969 de rechten gekocht van een obscure documentaire over een driedaags festival dat helemaal in het teken van 'peace, music and love' bleek te staan. Dat was inderdaad Woodstock en de film bracht de studio snel tientallen miljoenen dollars op.

Jan Temmerman

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234