Maandag 21/06/2021

Gamereview

'Tearaway Unfolded', een game die op je hersenen inwerkt als een lichtbak op een konijntje

De betoverende papieren wereld van 'Tearaway Unfolded'. Beeld Sony PlayStation
De betoverende papieren wereld van 'Tearaway Unfolded'.Beeld Sony PlayStation

Een mooie, kleurrijke, bordkartonnen wereld die zo waarachtig aanvoelt dat je door je scherm zou willen graaien om ezelsoren te maken in het decor: zo aandoenlijk is 'Tearaway Unfolded', de geestelijke opvolger van PlayStation-hit 'LittleBigPlanet'. Wie al op zoek is naar een fijne familiegame voor de langer wordende najaarsavonden, zoek niet verder: dit is 'm.

Orde scheppen in de chaos: dat is een factor die het succes van heel wat videogameklassiekers heeft bepaald. Of de speler nu een rij blokken wegstreept in 'Tetris' of zich een weg door horden tegenstanders ploegt in 'Destiny', hij probeert in essentie rust te brengen in een chaotische gamewereld.

Ook Media Molecule, de Britse studio achter de 'LittleBigPlanet'-megahits op de PlayStation-consoles, weet dat: in 'Tearaway Unfolded', de langverwachte opvolger voor hun hitserie, zit een mechaniek waarmee de speler de papieren wereld van de game wat kan 'bijlichten' met een lampje dat schijnbaar de lichtbalk in zijn PlayStation 4-controller is. Richt het op tegenstanders, en ze worden eventjes verblind. Richt het echter op delen van het decor die in krantenpapier zijn gemaakt, en het papier schrompelt weg tot een veel mooier vel crêpepapier.

null Beeld Sony PlayStation
Beeld Sony PlayStation

Klassieke 'platformer'

Het sympathieke is dat het plezier dat je uit dat spelelement haalt niet eens de kern van 'Tearaway Unfolded' vormt. De game probeert in de eerste plaats een lekker klassieke 3D-platformgame te zijn, à la 'Super Mario 64' of (om in het PlayStation-universum te blijven) 'Ratchet & Clank': je bestuurt je bordkartonnen personage door de bloedmooi weergegeven wereld, die zowel het uitzicht als de fysieke kenmerken van papier heeft, en baant jezelf een weg doorheen het decor door aanvallers te verschalken en barrières weg te werken via het oplossen van logische puzzels.

Ook met de toegankelijkheid van de game zit alles snor, en bepaalde moeilijkere springsequenties zorgen ervoor dat je niet slapend door de game struint. En dan zijn er de talloze gimmicks die de makers bedachten dankzij de papieren wereld en de extra inputmogelijkheden van de PlayStation 4: blaas bijvoorbeeld in de microfoon, en je veroorzaakt een zuchtje wind dat ze ook in de gamewereld voelen. Maak een foto via de aangesloten app op je smartphone, en je krijgt een patroon dat op het decor van de game wordt gestanst.

Er wordt, met andere woorden, een brug geschapen tussen de vleselijke wereld van de speler en het papieren universum van 'Tearaway Unfolded', en dat is een idee waarmee in toenemende mate - we durven niet met 'spoilers' strooien - wordt gespeeld in deze game.

null Beeld Sony PlayStation
Beeld Sony PlayStation

Doodeerlijk en sympathiek

Soms gaan de makers wel een eindje te ver in die speelsheid, en forceren ze spelmechanieken bij de speler die niet honderd procent werken. Alles waarbij je papieren objecten in de game moet laten botsen, bijvoorbeeld, zorgt voor kortstondige vlagen frustratie die de 'naturel' van de game doorprikken.

Ook maakten we ons soms druk in de vormelijke clichés die in 'Tearaway Unfolded' geparkeerd zitten: wild gesticulerende personages zijn zo'n dooddoener in dit soort 'cutesy' game-omgevingen, dat het al een verademing was geweest wanneer ze bij hoge uitzondering al eens niét in een nieuwe game van dit genre zouden zitten.

Hetzelfde geldt voor het gegrom van de personages die je tegenkomt in 'Tearaway Unfolded', en dat wellicht werd geïnspireerd door de vroege Lego-games (of misschien zelfs de Ewoks uit 'Star Wars: Return of the Jedi' - iedereen laat zich wel èrgens door inspireren). Maar dat zijn, in de algemene Gestalt die 'Tearaway Unfolded' achterlaat, slechts details.

Hadden we al verteld dat 'Tearaway Unfolded' eigenlijk een remake is van een twee jaar oude game, 'Tearaway', die destijds op de PlayStation Vita-zakconsole verscheen en - door het matige succes van het platform - een beetje voorbij is gegaan aan het grote publiek? Voor de meesten onder ons is 'Tearaway Unfolded' een eerste, verrassende kennismaking met deze papieren wereld. Het is een game die doodeerlijke, sympathieke, eigenlijk iets tè simpele gameplay met puzzels levert, visueel onwaarschijnlijk betoverend is, en op je hersenen inwerkt als een lichtbak op een wild konijntje.

null Beeld Sony PlayStation
Beeld Sony PlayStation