Maandag 01/03/2021

Teamwork moet 'toegankelijker' en 'breder' worden

Canvas start vanavond met een tweede reeks van Teamwork, de quiz met Mies Meulders (DM 15/2) waarin twee ploegen het tegen elkaar opnemen. Anders dan vorig jaar is deze nieuwe Teamwork geen 'piramidale competitie' meer, die via verschillende rondes de uiteindelijke Canvas-kampioenenploeg bekroont. Dit jaar krijgen de teams zelf de keuze of zij al dan niet wensen terug te komen, zij het maximaal drie keer.

In elke aflevering spelen twee teams van drie leden tegen elkaar. De, jawel, teamspirit staat daarbij centraal. Iedereen binnen het team heeft dezelfde plichten en rechten en elke beslissing of keuze heeft zowel gevolgen voor het team als voor de individuele speler. Overhaaste beslissingen worden 'bestraft'.

In de eerste ronde beantwoorden de kandidaten individueel de multiplechoicevragen. Het teamlid met de laagste score in deze ronde, speelt de tweede, de themaronde, niet mee. Elk team, in dit onderdeel dus bestaande uit twee teamleden, krijgt enkele vragen over een willekeurig thema. De derde en laatste ronde wordt opnieuw door iedereen meegespeeld. Daarin krijgen de kandidaten de kans alleen of in team te spelen. Aangezien hier met een 'puntenboom' gespeeld wordt - elke volgende vraag krijgt een hogere puntenwaarde - blijft het spannend tot op het einde.

Volgens de makers zijn de vragen in ieder geval wat toegankelijker dan vorig jaar, zodat Teamwork een breder publiek moet kunnen aanspreken. Daardoor zou ook het 'meespelen' voor de kijker interessanter moeten worden.

De quiz loopt vanaf vanavond vijftien weken lang op Canvas en lost daar Per seconde wijzer van Herman Van Molle af. Hoewel Teamwork een 'harde' kennisquiz is, vermijden de makers elke vergelijking met het wereldwijd succesvolle The Weakest Link (BBC) van Anne Robinson.

(KDM)

Teamwork, Canvas 21.50

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234