Maandag 27/01/2020

Te veel zijsprongen en te weinig regie

theater

braakland / zhe building brengt 'kaspar'

Leuven

Van onze medewerker

Tom Rummens

Voor hun nieuwe voorstelling Kaspar hebben theatermakers Stijn Devilé en Adriaan Van Aken zich gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Het verhaal van Kaspar Hauser, de man die als kind jarenlang werd opgesloten in een nauwe, donkere schacht in, of all places, Neurenberg. Toen hij vrijkwam, was hij zestien jaar en achtergesteld: hij sprak geen taal en voelde liefde noch seksualiteit. In Kaspar wordt het verhaal verteld van een gedepriveerde koningszoon en zijn botsing met de echte wereld.

De tekst die Devilé en Van Aken voor deze voorstelling hebben geschreven, is alvast bijzonder sterk en veelbelovend. Het is een goed geoliede ritmische en muzikale klankmachine waarin geen enkele taal- of letterkundige mogelijkheid onaangeroerd blijft liggen. "Rapskarp / ik ben niet waardig / dat gij tot mij komt / maar spreek / steek van wal / ik luister / ik beluister / uw hart / en het tikt / zoals het thuis tikt." Kaspar, gespeeld door Bernard Van Eeghem, spreekt in lettergrepen, korte woorden, niet eens zinnen. Kortom, de taal in deze voorstelling beklijft en het verhaal is minstens het vertellen waard. Spijtig genoeg zijn die ingrediënten wel noodzakelijk maar niet voldoende voor een geslaagde theatervoorstelling. Want wat bijzonder stoort aan deze voorstelling, is in de eerste plaats het gebrek aan concentratie. De tekst bewandelt niet alleen het hoofdpad maar laat zich ook door talrijke zijsprongen verleiden, de overbodigste eerst. Als Kaspar slaapt bijvoorbeeld neemt Stijn (Van Opstal) die gelegenheid te baat om het verhaal te doen van de geboorte van zijn kindje. Om uiteindelijk te komen tot het statement dat niemand daar een vinger naar mag uitsteken. "Hun ballen eraf en roosteren" - een van de expliciete verwijzingen naar pedofiele netwerken en Dutroux-affaires allerhande. Waarna we 'terug naar het verhaal' gaan.

Bovendien gaat de voorstelling bijzonder diep gebukt onder een gebrek aan regieconcept. Sara Vertongen en Stijn Van Opstal vertellen het verhaal, Bernard Van Eeghem 'speelt' Kaspar, Geert Waegeman hangt achter dit alles een wat geforceerd aandoend geluidsgordijn. De voorstelling balanceert op de vaak weinig interessante grens tussen een muziekoptreden en een theatervoorstelling. Dat is jammer, want het gaat op den duur stierlijk vervelen. Als de inventiviteit en fantasie die in de tekst zo uitbundig aanwezig is, ook in de enscenering, in de scenografie en in het acteerspel haar ding had kunnen doen, was Kaspar misschien wel een schitterende voorstelling geworden. Hier zat echt veel meer in. Misschien wordt dat 'meer' nog opgediept voor de jeugdversie, Kasperkasperken, die door dezelfde ploeg wordt voorbereid en binnen een kleine maand het daglicht ziet.

Wie: Braakland / Zhe Building Wat: Kaspar Waar en wanneer: Momenteel op reis door Vlaanderen. Meer informatie en een volledige speellijst op www.inbreek.be. De jeugdtheatervoorstelling Kasperkasperken gaat in première op 23 maart in CC De Wildeman in Herent (016/21.14.31) en gaat daarna op tournee.Ons oordeel: Als de inventiviteit en fantasie die in de tekst zo uitbundig aanwezig is ook in de enscenering, in de scenografie en in het acteerspel haar ding had kunnen doen, was Kaspar misschien wel een schitterende voorstelling geworden.

Wat bijzonder stoort aan deze voorstelling is

een gebrek aan concentratie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234