Dinsdag 02/06/2020

Filmblog

Te veel van het goede voor een zondag

Beeld RV

Filmjournalist Kurt Vandemaele blogt elke dag zijn ongezouten mening, recht vanuit Gent.

Zo af en toe zou een mens zich in tweeën of drieën moeten kunnen splitsen. Dat zou al een gedeeltelijke oplossing zijn voor de keuzestress. Maar met 'als' en 'zou' komen we er niet. 'Als mijn tante wieltjes had, dan was ze een karretje', zei mijn moeder vroeger. Het zou helpen, mocht ik vandaag een karretje zijn. Want vandaag wil ik overal zijn. Tuurlijk wil ik de kans niet laten schieten om Pablo Larrain te interviewen. De Chileen van 'No' en nu 'El Club' is één van de boeiendste figuren in de wereldcinema. Die momenteel bovendien grootse plannen heeft in Hollywood.

Terwijl ik met Larrain samen zit, mag Theodor Juliusson samen met zijn regisseur Grimur Hakonarson hun film 'Rams' nog eens inleiden. Momenteel op één in het klassement voor de publieksprijs. Gisteren sprak ik met Theodor. Geweldige acteur. Met zijn beperkte kennis van het Engels trachtte hij met handen en voeten uit te leggen hoe hij met de schapen uit de film omging. 66, maar jong genoeg om prompt recht te wippen en een hilarische opvoering te geven waarbij ik me het schaap tussen zijn benen moeiteloos kon voorstellen. 'Rams'. Pik die film mee en geniet van Theodor.

Kurt VandemaeleBeeld Stefaan Temmerman

Maar als je kinderen hebt, dan moet je in 'Phantom Boy' zitten. "Een prachtige handgetekende animatiefilm die vooral indruk maakt door de subtiele combinatie van een cartoonesk detectiverhaal en aangrijpend melodrama", zo luidde het in VPRO Cinema. De vele euforische recensies die in Nederland al verschenen, zorgden ervoor dat de Gentse co-producenten van de Franse film - 24 procent van de beelden zijn in de Gentse StudioLumière getekend - nu nog in de contreien van de Gentse Kinepolis hangen te zweven. Lumière verdeelt ook films, waaronder 'Les Cowboys' van Thomas Bidegain. Die mensen gaan zich ook moeten opsplitsen.

Want om 15 uur zit Thomas Bidegain in Caffelini, de tijdelijke koffiebar boven de ticketing balie van het Film Fest, op de parking naast Kinepolis. Bidegain was gisteren met François Damiens in Kinepolis om 'Les Cowboys' in te leiden. Damiens, de Belgische acteur die ook te zien was in 'Le tout nouveau testament' en 'La Famille Bélier'. 1,3 miljoen volgers heeft zijn fanpagina op Facebook.

We beseffen niet welke persoonlijkheden daar allemaal passeren. Misschien zit hij straks ook weer te luisteren terwijl Bidegain in alle intimiteit zijn werk bespreekt. Niet alleen zijn indrukwekkende regiedebuut, maar ook en vooral bekend als scenarist van het gros van de films van Jacques Audiard, waaronder 'Dheepan', 'De rouille et d'os' en 'Un prophète'. Evengoed is hij coscenarist van die formidabele Belgische film van Joachim Lafosse, 'A perdre la raison'. Zo'n man hoor je niet elke dag aan het woord.

Wereldverbeteraar

Om 17u30 mag ik 'Very Semi-Serious' niet missen, omdat de vele geweldige cartoonisten van 'The New Yorker' in aan bod komen. En terwijl Pablo Larrain vanavond om 20 uur 'El Club' inleidt, moet ik tegelijk op drie andere plekken zijn. Omdat ik natuurlijk de premières van de verfilming van 'De Ontelbaren' van Elvis Peeters niet wil missen, terwijl ik ook al begrepen heb dat 'Bobbejaan' een absolute must is. Ik had niet minder verwacht van de samenwerking tussen Benny Vandendriessche en Tom Schoepen. Samenwerkingen.

Dat was maar één van de eindeloos veel boeiende thema's die aan bod kwamen in het gesprek dat François Truffaut een week lang voerde met Alfred Hitchcock. Toen hij 'Strangers on a Train' maakte, een film die gebaseerd was op een boek van Raymond Chandler, probeerde hij samen te werken met de auteur zelf. Maar die trapte het nogal snel af, en zei tegen Hitchcock: 'Als je het zelf allemaal beter weet, waarom heb je mij dan nodig?'

Niet dus. Want Hitchcock wist het gewoon allemaal beter. Dat blijkt ook uit de commentaren van de vele regisseurs voor wie het interviewboek van Truffaut al decennia lang een inspiratie is. Dus 'Hitcock/Truffaut' mag ik ook niet missen, ook om 20 uur. En daarna is 'The Emperor's New Clothes' een zekerheid op mijn lijstje. Omdat Michael Winterbottom de boeiendste onder de genadeloos hardwerkende regisseurs is en dat ik niets van die man wil missen. Hij zelf wou dan weer niets missen van Russell Brand. De komiek die zich de laatste tijd ontpopt tot een wereldverbeteraar en blijkbaar echt wel iets zinnigs te zeggen heeft. Een film over een mens die zichzelf heruitvindt en verbetert om de wereld te verbeteren, ook een buitenkans dus. Zeggen jullie het eens, hoe krijg ik al dat moois in mijn dag?

Russell BrandBeeld REUTERS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234