Zaterdag 23/01/2021

E3

"Te veel militaire shooters? Nee hoor!"

De stand van DICE op E3.Beeld AP

Shooters blijven erg prominent aanwezig in de gameswereld, maar een veelgehoorde kritiek is dat ze zo fel op elkaar lijken en dat de vernieuwing zoek is. Vooral bij militaire shooters zou de inspiratie wat opgedroogd zijn, maar daar wil Patrick Bach van ontwikkelaar DICE niet van weten. In een interview met gamessite IGN houdt de uitvoerend producent een passioneel pleidooi voor het genre en voor goede games in het algemeen.

Hij vraagt zich om te beginnen af of het genre echt wel verzadigd is. "Vandaag? Echt? Er zijn er niet zo veel meer, om eerlijk te zijn. Een paar jaar geleden zou ik het ermee eens geweest zijn, maar nu gaan mensen meer weg van dat genre. Wij blijven omdat we meer te doen hebben in die categorie. En een goede game is een goede game, denk ik. Punt."

Sci-fi
"Dat betekent niet dat je de hipste of de coolste nieuwe snufjes moet hebben," gaat hij verder. "Nu is sci-fi 'the shit'. Iedereen doet sci-fi. Dat duurt een jaar, en dan krijg je oververzadiging omdat iedereen het doet, waarna alleman weer zijn toevlucht zoekt in iets anders. Ik denk dat grote franchises blijven waar ze denken te moeten blijven. Je ziet dat 'Halo' al vele, vele jaren sci-fi is, en nu doet al de rest sci-fi. En dan is de reactie: 'Wel, nu is het saai omdat alle anderen het doen'. Niet omdat zíj het doen, maar omdat al de rest het doet!"

Passie
Volgens Bach draait alles dan ook rond passie. "Ik denk dat onze grootste vrees is dat we geen ideeën meer zouden hebben, of dat we stoom verliezen wanneer het gaat over passie of wat we willen zijn. Wij zijn eigenlijk verbaasd dat we zoveel aandacht krijgen met 'Battlefield 4' hier op E3. Je zou kunnen zeggen dat het slechts een vervolg op 'Battlefield 3' is, etc. We zien echter dat mensen deze game nog altijd willen spelen, en dat ze toch lijken te genieten van dit soort ervaring. Ik denk dat het belangrijk is om te herevalueren waar je bent, en om te herbekijken wat je wilt creëren."

Marktonderzoek
"Opnieuw, om terug te komen op passie: als jij erin gelooft, en je ziet voor je ogen wat je wilt dat het wordt, en dat is iets geweldigs, wel ga er dan voor. Want anders doe je gewoon marktonderzoek, waarbij je kijkt naar welk genre of welke setting het populairst is, waarna je dat spel probeert te maken. Dan krijg je waarschijnlijk een middelmatige game in het juiste genre, maar dat breekt geen potten. Het is niet omdat je een trend volgt dat je succesvol bent. Het is waarschijnlijk omdat je vasthoudt aan waar je in gelooft. Dan, en alleen dan, heb je de kans om de leider of de ster te zijn, het ding waar mensen echt om geven. Mensen zullen zien dat je passie en ziel in je product stopt. En ze zullen het merken wanneer je het niet hebt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234