Zondag 09/05/2021

Te rijk voor Facebook? Welkom op Netropolitan

null Beeld netropolitan
Beeld netropolitan

Het lidgeld is 3.000 euro per jaar. Onbetaalbaar voor de meesten, een peulschil voor de super-rijken. Die laatsten vormen dan ook de doelgroep van Netropolitan, een nieuwe 'exclusieve' sociaalnetwerksite, zeg maar online-countryclub.

Zo goed als iedereen wil sharen, ook de zeer welstellenden onder ons. Alleen lijkt het ietwat opschepperig om met de net aangeschafte Bugatti Veyron te pronken op Facebook of je vrienden en kennissen vragen naar tips voor een betrouwbare privéjet. Dat zou alleen maar onnodig opvallen tussen de aanhoudende stroom van foto's en filmpjes met baby's, betaalbare brunches en allerhande 'bucket-challenges' in de newsfeed van de hoi polloi (Oud-Grieks voor plebs). Geen nood: voor amper 6.000 dollar eenmalige toegangspremie plus 3.000 dollar jaarlijks lidgeld mag je jezelf rekenen tot de exclusieve club van Netropolitan, een sociaalnetwerksite die deze week online ging.

"De online-countryclub voor mensen met meer geld dan tijd", zoals ze zichzelf verkoopt. In ruil kan je zonder zorgen ervaringen uitdelen en praten in een reclamevrije omgeving, met de garantie dat geen enkele zoekmachine je berichten of foto's kan terugvinden. Professionele moderatoren houden een oogje in het zeil. Je kunt er zelfs bestanden opslaan in de cloud. Hoeveel leden de site nu al telt, wou Netropolitan niet kwijt. Zelfs hun slogan klinkt een beetje fout: 'Connect with people within your social status, but outside your social circle'.

Andere websites

Een wansmakelijke grap in tijden van groeiende ongelijkheid? Oprichter James Touchi-Peters, in een vorig leven componist en dirigent van het Minnesota Philharmonic Orchestra, lijkt alvast bloedserieus. Want de mogelijkheid bieden aan superrijken om zich ook in de digitale wereld te segregeren, is allesbehalve nieuw. Al meer dan tien jaar springen websites op die kar, met wisselend succes. Initiatieven zoals Spire, Diamond Lounge en Social1000 verdwenen even snel als ze tevoorschijn kwamen.

Een van de oudste en grootste isASmallWorld, opgericht in 2004 door Erik Wachtmeister, een oud-bankier van de intussen overkop gegane investeringsbank Lehman Brothers. Toegang tot ASmallWorld kan enkel op voordracht van een bestaand lid en na doorlichting door een speciale commissie. Eenmaal binnen kun je ongestuurd tips uitwisselen over skiën in de omgeving van het Zwitserse Gstaad, of deelnemen aan discussiefora waar je in tijden van lage rente het best 20 miljoen dollar belegt.

Bovendien organiseert de site geregeld 'onvergetelijke' feestjes, vernissages en andere evenementen waar gebruikers zich kunnen mengen onder gelijkgestemden. De site bleek een schot in de roos, het ledenaantal groeide tot meer dan 800.000 en dat trok investeerders aan, samen met advertentie-inkomsten van luxemerken. Maar het ledenaantal begon de laatste jaren wat te slabakken, wat de nieuwe eigenaars deed ingrijpen. Nu is er een limiet van 250.000 leden met een jaarlijks lidgeld van minder dan 100 euro.

Rich Kids of Instagram
Naast ASmallWorld zijn er nog sites actief, zoals affluence.org of Family Bhive waar je een minimumvermogen van 6,3 miljoen euro moet hebben. Netropolitan zal dus ergens het verschil moeten maken in een relatief verzadigde markt. "Niet alleen bannen we alle reclame, we vragen geen persoonlijke informatie of rekeninggegevens aan potentiële leden. Wie de 9.000 dollar kan betalen, is welkom", zegt oprichter Touchi-Peters.

Voor wie als eenvoudige middenklasser een inkijk wil hebben in het decadente leven van rijken zijn er sites zoals 'Rich Kids of Instagram', dat gedeelde foto's verzamelt van rijkeluiskinderen die naar hun privéhelikopter wandelen na een dagje shoppen in Manhattan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234