Maandag 24/02/2020

Te onthouden

Lee Ranaldo - Between the Times & the Tides

Bij Sonic Youth staat hij in de schaduw van Thurston Moore en Kim Gordon. Maar nu het überkoppel van de indie uiteen is en die band minstens on a break is, stapt Lee Ranaldo in de schijnwerpers met de liedjesplaat Between the Times & the Tides. Van de noise waar Sonic Youth bekend om staat, hoor je haast niets terug: Ranaldo's slepende melodieën krijgen vorm in glashelder geproducete songs. Vaak denk je aan andere topbands. Wilco beademt 'Fire Island (Phases)', 'Lost (Plane T Nice)' is pure R.E.M. en The Beatles echoën door 'Tomorrow Never Comes'. Maar het mooist zijn 'Xtina as I Knew Her' en 'Hammer Blows', waarin Ranaldo zijn melancholie alle ruimte laat en de verwijzingsdrang stilvalt. 'Lee is Free' was een song op de eerste Sonic Youth-plaat (1983). Dertig jaar later klopt dat ook echt. (Matador)

Flying Horseman - Twist

Wie was er niet totaal omvergeblazen - zij het dan op fluistertoon - door Flying Horseman's debuut Wild Eyes? Sindsdien brak centrale figuur Bert Dockx potten met zijn grauwe theaterscores en het verfomfaaide maar ronduit geniale jazztrio Dans Dans. En hoewel dat laatste hors categorie is, laat Twist ons minstens even verweesd achter. Uit minimalistische gitaarriedels wordt een mystieke atmosfeer getrokken die nu eens naar Bill Callahan en 16 Horsepower neigt en dan weer het midden houdt tussen de rustieke blues van Tommy Johnson en het meest esoterische gepingel van Marc Ribot. Je moet je er in inwerken, maar eens gevangen laat die tegelijk romantische en dreigende intensiteit je nooit meer los. (N.E.W.S./Unday)

Fence - Fence

Sinds 2005 is het stil geweest rond de limborockers van Fence. Niet getreurd want die pauze heeft hen duidelijk erg goed gedaan. Het lijkt zelfs alsof ze ergens tijdens dat hiaat op een schap onuitgegeven demo's van John Lennon zijn gebotst die hij ergens tussen Revolver en Sgt. Pepper componeerde. 'Shredded Pants and Leather Jack' en het ronduit schitterende 'We Didn't Mean You No Harm' kunnen zich perfect staande houden naast het beste werk van de Fab Four, terwijl ook 'Without a Trace' en 'Walk the Talk' een plaatsje in de charts verdienen. Onversneden prachtpop die hier en daar opgesmukt wordt met panfluit en blazers: Fence is helemaal terug. (Rough Trade)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234