Woensdag 01/04/2020

Te mooi om echt te ontroeren

Het had vuurwerk kunnen én moeten worden: het droomhuwelijk van de virtuoze beeldenmaker Brian De Palma met de gepassioneerde misdaadauteur James Ellroy in een film over seks, moord, corruptie, hebzucht, ambitie en nog zo'n paar dingen die het leven misschien niet altijd aangenaam maar toch wel opwindend maken.

door Jan Temmerman

Maar het is uiteindelijk een soort kampvuur geworden waar men bij een beetje licht en een beetje warmte een aantal ingewikkelde verhalen probeert te volgen en waaruit zo nu en dan - maar niet vaak genoeg - een verblindende en adembenemende vuurpijl naar boven schiet. De titel verwijst naar de waargebeurde en bijzonder gruwelijke moord op de jonge Hollywoodster Betty Short. De misdaad uit 1947 is trouwens nog steeds onopgehelderd. De moord diende eerder al als inspiratie voor de prachtige, ondergewaardeerde filmthriller True Confessions van Ulu Grosbard uit 1981 met Robert De Niro en Robert Duvall.

In zijn roman The Black Dahlia uit 1987 verzon misdaadschrijver James Ellroy (°1948) wél een oplossing. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om af te rekenen met het trauma van de ook onopgelost gebleven moord op zijn moeder toen hijzelf amper tien jaar oud was. Het boek en nu ook de film doen veel meer dan zich alleen maar op die ene gruwelijke misdaad concentreren.

Een beknopte samenvatting is sowieso onmogelijk, maar in essentie draait het om twee politiedetectives van de LAPD, namelijk Lee Blanchard (Aaron Eckhart) en Bucky Bleichert (Josh Hartnett), en twee femmes fatales, de blonde Kay (Scarlett Johansson) en de donkerharige Madeleine (Hilary Swank). En dan is er uiteraard ook nog, in flashback, de ongelukkige Elizabeth Short (Mia Kirshner). Even tussen haakjes: de stem van de nogal norse regisseur bij wie Betty auditie doet, is natuurlijk die van... Brian De Palma himself!

De relaties tussen de vier protagonisten zullen in de loop van het verhaal ingrijpend veranderen en gaan daarbij alle richtingen uit: van vertrouwen tot verraad, van bewondering tot afkeer, van platonische vriendschap tot seksuele passie. In een dergelijke context is er uiteraard voldoende plaats voor harde dialogen in de zuiverste film-noirtraditie ("I think you'd rather fuck me than kill me. But you don't have the balls to do either.").

Het is niet bepaald makkelijk om de complexe intrige te volgen, maar het voornaamste probleem is toch dat de kijker niet echt emotioneel betrokken raakt bij het verhaal. Dat heeft enerzijds met de niet altijd overtuigende vertolkingen te maken en anderzijds met de look van deze neonoirthriller, want die is eigenlijk te mooi om waar te zijn. De kostuums komen net uit de stomerij en de decors ogen te vaak als... wel, decors.

Dat past natuurlijk wel bij de knipogende want afstandelijke en 'Zie eens wat ik allemaal kan'-aanpak van De Palma. Maar als hij een van zijn vuurpijlen lanceert, dan trekt men toch wel grote ogen open. Zoals bij de cirkelende kraanbeweging waarbij een razzia van Lee en Bucky gelinkt wordt met het vinden van het lijk in een grasveld in de buurt. Of bij de showsequentie in een lesbobar, waar 'Love for Sale' van Cole Porter gezongen wordt door k.d. lang. Of ook nog de hallucinante trappensequentie op het einde, waarbij de moordenaar in het nauw gedreven wordt. Helaas volgt nadien nog een ellenlang exposé om alle eindjes aan elkaar te knopen. Alsof men na het vuurwerk plots het meisje met de zwavelstokjes tegenkomt.

JJJ

Regie Brian De Palma Vertolking Josh Hartnett, Scarlett Johansson, Aaron Eckhart, Hilary Swank, Mia Kirshner

Land VS Speelduur 121 minuten Voor liefhebbers van absoluut alles van Brian De Palma én alles van Scarlett Johansson Te mijden door wie hoopt op een kruisbestuiving tussen Chinatown, waarvoor scenarist Robert Towne een Oscar kreeg, en L.A. Confidential, dat ook op een roman van James Ellroy gebaseerd is

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234