Zondag 20/09/2020

Yahoo!

Te koop: vergane internetglorie

Beeld EPA

Yahoo!, een van 's werelds oudste internetbedrijven, is aan het zwalpen. Toch is de interesse groot om de ooit toonaangevende internetgigant over te nemen. Opvallende nieuwe naam: de Britse tabloidkrant The Daily Mail.

Komt Yahoo! in handen van de beruchte Britse tabloid The Daily Mail? De kans is reëel. De Britse krantengroep bevestigt de interesse in het kwakkelende Amerikaanse internetbedrijf. Pogingen om de webgigant te hervormen en de financiële resultaten op te krikken, liepen de voorbije jaren met een sisser af. De afgelopen vijf jaar zette Yahoo! vijf directeuren op straat. Niemand die het tij kon doen keren. The Wall Street Journal meldt dat The Daily Mail vooral geïnteresseerd is in de media-activiteiten van Yahoo!: Yahoo Sports, Yahoo Finance en Yahoo News. "We zijn in gesprek met een reeks partners die als geïnteresseerde kopers in aanmerking komen", zo bevestigt een woordvoerster van DailyMail.com.

Een verrassing voor velen, al is het dat voor insiders wellicht veel minder. De website van The Daily Mail, die in januari vorig jaar bijna 200 miljoen bezoekers bereikte, is een van de meest bezochte nieuwssites ter wereld. Omdat ze een zeer populistische toon aanslaat, maar ook omdat ze sinds 2012 een Amerikaanse site heeft.

Een gat in de markt waar The Daily Mail graag in springt: tabloids die over het hele land populair zijn, kent de Verenigde Staten niet echt. De schandalen en celebritynieuwtjes die The Daily Mail opdient, vallen in de smaak: in februari had de site 66,7 miljoen unieke bezoekers in de VS. Net daarom houdt een mogelijke overname van Yahoo! steek. Het internetbedrijf telt nog steeds zo'n 700 miljoen bezoekers per maand. Die gebruiken Yahoo! als toegangspoort, om vlug andere oorden op te zoeken. De Britse krantengroep hoopt daar verandering in te kunnen brengen.

Als de overname door The Daily Mail doorgaat, krijgt Yahoo! wellicht een 'tabloid-makeover'. Maar zover is het nog lang niet. In totaal zijn er zo'n veertig bedrijven die lonken naar Yahoo!, weet The Wall Street Journal. Slechts enkele daarvan overwegen een ernstig bod. Daarbij zitten bekende namen als Alphabet (Google), Microsoft, CBS, Verizon en Time. Volgens analisten is Verizon de beste kandidaat-overnemer, omdat het zijn digitale aanwezigheid wil vergroten. De kans dat Google wordt teruggefloten, is dan weer groot: de dominantie op de markt van de zoekmachines zou te groot worden.

Pijnlijke neergang

Wat de uitkomst ook wordt, de neergang van Yahoo! is pijnlijk. Het verhaal van de internetreus leest als een op zijn kop gezet sprookje: een fraaie witte zwaan die geleidelijk aan verandert in een lelijk eendje. Ooit was Yahoo! een bedrijf dat qua populariteit zijn voet naast Google kon zetten. Yahoos gratis e-maildienst en zoekmachine waren wereldwijd populair, een bezoek aan het internet begon vaak bij de portaalsite van het Amerikaanse bedrijf.

Door een lange reeks foute beslissingen - Yahoo! wees bijvoorbeeld jaren geleden de aankoop van Facebook voor amper een half miljoen euro af - raakte het bedrijf in het slop. Hoeveel het bedrijf vandaag waard is, is moeilijk in te schatten, zo zeggen analisten, doordat het ook aandelen heeft in het Chinese Alibaba. Sommigen spreken van een waarde 4,3 miljard dollar. Pijnlijk detail: in 2008 wou Google liefst tien keer zoveel betalen voor Yahoo!. De kans dat het ooit de grandeur van vroeger terug krijgt, is miniem.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234