Woensdag 08/07/2020

Te koop: 'Playboy' €450 miljoen

's Werelds bekendste blootmagazine staat te koop. Kostprijs voor het bedrijf achter Playboy: 450 miljoen euro. Maar wie wil dat investeren, nu bloot gratis en in alle vormen op het internet te vinden is?

Playboy Enterprises, het bedrijf achter het beroemde blad, denkt na over een verkoop. Het gaat om de website, het tijdschrift, de Mansion (domein met luxevilla), licenties, het merk en het logo van Playboy en verschillende andere spin-offs. De totale waarde wordt geschat op 450 miljoen euro (500 miljoen dollar), meldt The Wall Street Journal. Vijf jaar geleden haalde oprichter en mede-eigenaar Hefner het bedrijf samen met private investeerders van de beurs. Het werd toen op 187 miljoen euro (207 miljoen dollar) gewaardeerd.

Playboy Enterprises is in handen van Icon Acquisition Holdings, dat twee derde bezit. De rest behoort nog steeds toe aan Hefner. De investeringsbank Moelis & Co werd aangesteld om de verkoop te begeleiden, melden Amerikaanse media. Volgens Scott Flanders, CEO van Playboy Enterprises, hebben er zich verschillende geïnteresseerde partijen gemeld.

Goede journalistiek

Playboy heeft een bewogen geschiedenis. Op 1 oktober 1953 was niemand minder dan Marilyn Monroe de eerste covergirl én centerfold. Blond, wulps en rondborstig, zoals playmates bij voorkeur waren. Bloot was er niet bij: Monroe was gehuld in een suggestief zwart kleed. Er gingen 50.000 exemplaren van het eerste exemplaar over de toonbank, veel meer dan oprichter Hugh Hefner zich had voorgesteld. Hij had als 26-jarige het tijdschrift aan zijn keukentafel aan elkaar gestoken. Het was het begin van een blootblad dat zich populair wist te maken in brede lagen van de bevolking, maar oorspronkelijk mikte op stijlvolle gentlemen die er publiekelijk mee gezien konden worden. Stijlvolle gentlemen zoals Hefner zelf. Het magazine etaleerde erotiek, maar hield zich ver van pornografie.

Toch zorgde het tijdschrift in de naoorlogse jaren voor zure oprispingen bij heel wat conservatieven, die de mix van borsten, billen en - jazeker - goede journalistiek verwerpelijk vonden. Wat dat laatste betreft: dat mannen Playboy enkel lazen voor de goede artikels was een veelgehoorde, om niet te zeggen versleten grap. Maar de journalistiek in het blad was absoluut geen pulp, integendeel.

Vooral in de jaren 70 en 80, in het kielzog van de seksuele revolutie, kende het magazine zijn hoogtepunt. In 1975 lag de oplage van de Amerikaanse editie van het blootblad nog op 5,6 miljoen. Het bekende logo, de Playboy bunny, versierde niet alleen de glossy, maar verscheen ook op restaurants, kleding en clubs. Playboy stond voor een levensstijl. De naam paste goed bij het beeld van de ultieme womanizer: iemand die zich beweegt in de jetset, achter vrouwen aanzit en de affaires aan elkaar rijgt.

De Nederlandse versie bestaat sinds 1983 en werd uitgegeven door Sanoma uitgevers. In 1987 verscheen de eerste Vlaamse op de cover: de toen 29-jarige actrice Hilde Van Mieghem.

Geen bestaansreden

Na de jaren 80 begon de neergang. De opkomst van het internet, en van gratis bloot en porno die via een simple muisklik bereikbaar zijn, nekte het blad. Afgelopen jaar vield de oplage terug tot achthonderdduizend. Playboy wist al gauw niet meer van welk hout pijlen maken. Vorig jaar nam het een drastische beslissing: er zouden geen blote vrouwen meer verschijnen. Volslagen achterhaald, in tijden van internet, oordeelden de uitgevers. Helaas is het ook de voornaamste bestaansreden van de uitgave. Sinds 2014 publiceerde de website al geen blootfoto's meer. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers daalde daardoor, beweerde het bedrijf.

In januari volgde de verkoop van de legendarische Playboy Mansion, de riante woning met bijbehorend domein, waar de intussen bijna 90-jarige Hugh Hefner talrijke feestjes gaf. De vraagprijs bedraagt 180 miljoen euro (200 miljoen dollar). Een mogelijke koper van de Mansion in Los Angeles moet er wel de zorgen voor Hefner bij nemen, want de zakenman wil er tot zijn dood blijven wonen. De reusachtige woning telt 22 kamers en heeft een wijnkelder, bioscoopkamer, spelletjeskamer, tennisbaan en basketbalveld en een zwembad met waterval en grot. Voorlopig is de woning nog niet verkocht. Geïnteresseerden kunnen nu dus ook het hele merk overnemen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234