Maandag 17/05/2021

Te koop: gloednieuwe Porsche voor een spotprijsje

Door de nieuwe regels rond de belastingen op bedrijfswagens, dumpen zelfstandigen hun duurdere modellen op de tweedehandsmarkt. De prijzen voor Porsches of BMW's gaan daardoor omlaag.

"Kleinere bedrijfswagens met minder krachtige motoren." Dat kunnen we volgens automobielfederatie Febiac verwachten van de nieuwe belasting op bedrijfswagens. De belasting wordt voortaan berekend op basis van de CO2-uitstoot, de catalogusprijs en de leeftijd van de wagen. "Monovolumes, SUV's en vervuilende sportwagens moeten dus plaats ruimen voor modellen zoals de break en de berline", voorspelt Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans.

Waarom nog werken?

Maar de felbesproken downsizing van het Belgische wagenpark sluipt nu ook binnen in de auto's van topmanagers. Dat stellen fiscalisten, die deze dagen overstelpt worden met vragen over de hervormde belastingen. "Heel wat bedrijfsleiders maken hun bedrijfswagen eigendom van hun vennootschap, en zijn dus onderheving aan dezelfde wetten als hun werknemers", zegt Koen Van Duyse, topfiscalist van het gereputeerde advocatenkantoor Tyberghien.

Managers die een wagen uit de top van de markt hebben, denk aan BMW, Aston Martin of Porsche, dreigen nu duizenden euro's meer te moeten betalen op jaarbasis. Zoals bedrijfsleider Philip Schaerlaecken, van nv Algemene Metaalbewerking Schaerlaeken uit Eppegem, die zijn zwarte BMW X5 binnenkort zal inruilen voor een goedkoper model. "Door de nieuwe belasting betaal ik voortaan 250 euro méér per maand. Tot nu toe was een bedrijfswagen een van de weinige zaken waar je als zelfstandige van kon profiteren. Helaas, die luxe kan ik me niet meer veroorloven. Waarvoor gaat een zelfstandige eigenlijk nog werken? De moed zakt me in de schoenen."

In twee jaar tijd verzamelde Schaerlaeken meer dan 56.000 kilometer op de teller van zijn BMW. "Je kunt niet zeggen dat ik hem niet nodig heb voor mijn werk", klinkt het fijntjes. "Ik heb besloten om in één keer ook over te schakelen op een privéwagen, dat is goedkoper." Paradoxaal genoeg zijn het immers de mensen die tienduizenden kilometers afleggen, die het meest baat hebben bij de omschakeling naar een privéwagen. Ze kunnen een kilometervergoeding terugvorderen van het bedrijf. "Maar daardoor worden échte bedrijfswagens omgevormd tot privéwagen, terwijl andere wagens ingeschreven blijven als bedrijfswagen", zegt Van Duyse. "Pervers", vindt Guy Crab van Federauto.

Koopjes

Autoverenigingen en fiscalisten vrezen voor de vernederlandsing van het wagenpark. Dat betekent dat er minder nieuwe auto's worden aangekocht en er een grotere tweedehandsmarkt ontstaat. In Nederland is het wagenpark bijna dubbel zo oud als in België, waar een auto gemiddeld 4,6 jaar oud is. "Het grootste effect laat nog even op zich wachten, omdat heel wat werkgevers en werknemers gebonden zijn aan een leasingcontract. Maar we verwachten binnenkort een daling van de prijzen", zegt Axel Ophoff van autozoekertjeswebsite AutoScout24.

Ook volgens Van Duyse dumpen heel wat bedrijfsleiders hun dure wagen op de tweedehandsmarkt, wat een prijsdaling op de tweedehandsmarkt veroorzaakt. Gisteren vielen al heel wat koopjes te doen op tweedehandssites zoals autoscout24.be, autozone.be en autovlan.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234