Zondag 31/05/2020

Te klein om te durven dromen

Pop in je eigen taal: in Vlaanderen was het lang een no-go area, maar steeds vaker staan er songschrijvers op die bewijzen dat het kan. Jonas Winterland behoort tot die categorie. Zijn intimistische debuutplaat is er een om innig aan de borst te drukken.

Nadat het Nederlandstalige lied jarenlang in de lappenmand had gelegen, is er sinds de millenniumwisseling een nieuwe generatie opgestaan die het genre weer een nieuwe impuls heeft gegeven. Yevgueni en Buurman boeken er succes mee, Hannelore Bedert maakt platen waar je onmogelijk onverschillig bij kan blijven, en zowel Eva De Roovere als JackoBond worden met iedere plaat beter.

Zelfs Mira kan - nu ze haar eigenaardige vorm van Verkavelingsvlaams heeft afgezworen - met de besten mee, en er gaat geen jaar voorbij zonder dat er weer een opmerkelijk debuut verschijnt.

De Held annexeerde 2012, en nog voor januari erop zit, verrast Jonas Winterland met Mensen zijn gemaakt van dun papier. Hij komt uit Leuven en deed zijn eerste podiumervaring op tijdens een van die inmiddels legendarische Open Mic Avonden in Het Depot.

Zowel Milow als Klaas Delrue toonden zich behoorlijk onder de indruk, Bart Peeters heeft zich intussen ook geout als fan, en Raymond van het Groenewoud - die overigens meespeelt - noemt hem een verrijking voor de Nederlandstalige popmuziek.

Tom Waits

Winterland is al dertig, en dus tamelijk oud voor een debutant. Maar daar staat tegenover dat dit meteen een erg volwassen debuut geworden is. 'Ik ben geboren in de schaduw/als een zanger zonder stem/tegen wil en dank moet ik gaan zingen/voor mensen die ik helemaal niet ken.' Winterland fluistert het op een toon die suggereert dat hij geen andere keuze heeft, en inderdaad: wie tien songs kan bedenken zoals die hier verzameld staan, hoort op een podium thuis.

Als tekstschrijver houdt de Leuvenaar het midden tussen Raymond en Frank Vander linden, maar muzikaal zijn er net zo goed raakpunten met Leonard Cohen, eels, Zita Swoon en dEUS. Van die laatste heeft Winterland zelfs - kennelijk met de zegen van Barman - 'Wake Me Up Before I Sleep' naar het Nederlands vertaald. En het moet gezegd: het is een bloedstollend mooie cover.

Het muzikale kader werd onder toezicht van producer Jo Francken bewust sober, zelfs spartaans, gehouden. Of tenminste: zolang de songs daarom vroegen. 'Altijd halverwege' - een nummer dat na elke nieuwe draaibeurt beter wordt - bouwt onder de aanmoediging van strijkers en blazers op naar een sierlijke finale die wat aan Tom Waits doet denken.

Winterland is wellicht niet de beste zanger ter wereld, maar zijn stem past wel prima bij de poëtische observaties over het alledaagse leven, die hij vervolgens tot pakkende liedjes weet te versnijden. Hij profileert zich bovendien als een begenadigd verteller die de luisteraar op het puntje van zijn stoel krijgt. Kleine blote liedjes waar je jezelf moeiteloos in kunt herkennen.

'Land zonder bergen' is geïnspireerd door de dood van Hugo Claus, maar gaat ook over hoe enggeestig en stuurs ons volk hier is. Te klein om te durven dromen. Te uitgeblust om idealen te hebben.

En die titelsong - u kent 'Mensen zijn gemaakt van dun papier' misschien al van de radio - is gewoon een classic: tijdloos en toch hedendaags. Ondanks de sobere omkadering een groots nummer. En dat geldt eigenlijk voor de hele plaat. Zelfs die nostalgische sixties-hoes - très Gainsbourg - klopt. Een bloedmooi debuut van een buitengewoon talent. Neem het van me aan: Jonas Winterland wordt een begrip.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234