Woensdag 23/10/2019

Te duur, te saai, te ingewikkeld

Het imperium van formule 1-baas Bernie Ecclestone vertoont barsten. Maleisië, het land dat in 1999 als eerste in Zuidoost-Azië een grand prix kreeg, overweegt een afscheid van de bekendste autosportklasse. Zeventien jaar lang was zoiets ondenkbaar, maar de F1 is zijn heilige status kwijt.

Begin deze maand was de Grote Prijs van Maleisië niet bepaald een publiekstrekker. Het circuit van Sepang, dat plaats biedt aan zo'n 90.000 fans, was voor iets meer dan de helft volgelopen. Sinds 2014 daalt de ticketverkoop met 10 procent per jaar. Tv-kijkers haken met hetzelfde tempo af. "Misschien is het goed voor Maleisië als we een pauze inlassen", zei circuitdirecteur Razlan Razali deze week tegen persbureau AP.

Volgens Razali weerhoudt de dominantie van Mercedes mensen om af te reizen naar zijn circuit. De afgelopen 56 races won er slechts acht keer een andere auto dan die van het Duitse topteam. "Het product is niet langer opwindend", zegt Razali over de formule 1. Komend weekeinde vindt op het circuit van Sepang een race uit de koningsklasse van de motorsport plaats, de MotoGP. Er zijn geen kaartjes meer te krijgen.

De formule 1 zag de laatste acht jaar mondiaal gezien 200 miljoen tv-kijkers afhaken, een derde van het totaal. Uit een enquête over de formule 1 onder ruim 200.000 fans kwam vorig jaar naar voren dat de autosportklasse als duur, ingewikkeld en saai wordt ervaren.

De formule 1-moeheid in Maleisië is tegen die achtergrond een veeg teken voor de autosportklasse. Doorgaans verdwijnt een race als formule 1-baas Ecclestone er geen heil meer in ziet, niet andersom. Het contract om de race te organiseren, loopt overigens nog twee jaar door.

Razali kreeg bijval van Khairy Jamaluddin, de Maleisische minister van Sport. Hij twitterde naar zijn anderhalf miljoen volgers dat de kosten van de race te hoog zijn en de opbrengsten te laag. Bernie Ecclestone vraagt van raceorganisaties miljoenen om op de formule 1-kalender te komen.

De Grote Prijs van Maleisië wordt deels gefinancierd door de Maleisische overheid. Volgens Jamaluddin zijn er effectievere manieren om reclame te maken voor Maleisië. "Toen we voor het eerst een formule 1-race organiseerden, was dat iets groots. We waren de eerste in Azië, na Japan. Nu zijn er zoveel races, de nieuwigheid is weg."

Snel geld primeert

Bernie Ecclestone beschouwt zijn formule 1 als het perfecte uithangbord voor een land. In zijn perfecte wereld vechten landen elkaar de tent uit om races te mogen organiseren.

In 1999, het eerste jaar van de Grote Prijs van Maleisië, telde de F1-kalender zestien races met elf races in bakermat Europa. Tegenwoordig is die kalender met 21 races voller dan ooit. De helft van de races vindt plaats buiten Europa. Grote prijzen in Singapore, China en het Midden-Oosten lokken bezoekers weg uit Maleisië.

Ecclestone weet dat hij zijn races kan slijten aan de hoogste bieder. Er is altijd wel een land dat wil pronken met de formule 1. In 2013 riep de 85-jarige Brit in een interview dat hij een race in Syrië niet uitsluit. Het was een grap met serieuze ondertoon. Hij benadrukt met regelmaat niet te gaan over de politieke situatie of mensenrechten in de landen die hij aandoet.

Snel geld staat boven het vasthouden van fans. In de eerste plannen van de nieuwe Amerikaanse eigenaren van de formule 1, Liberty Media, zou het uitbreiden van de racekalender naar 25 races een belangrijk punt zijn. Het zelfgekozen vertrek van Maleisië is een waarschuwing dat die uitbreiding met kleine stapjes moet gaan, wil de formule 1 toekomstbestendig blijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234