Zondag 29/03/2020

Mobiliteit

Te duur en te complex: 1 op 4 aannemers mijdt lage-emissiezones

Beeld Wouter Van Vooren

U woont in een grootstad? Doe uw vakwerk dan maar zelf. Bijna een kwart van de aannemers wil niet aan de slag in de lage-emissiezones in Gent, Antwerpen of Brussel, wegens te duur en te complex. Vooral technische installateurs zien de binnenstad niet zitten.

Een kleine stormschade aan het dak in hartje Gent, een kapotte boiler in Antwerpen of een verwarmingsketel die een onderhoudsbeurt vraagt in Brussel? Grote kans dat u ettelijke telefoontjes of e-mails doet alvorens een vakman ter plaatse te krijgen. Bijna een kwart (23 procent) van de aannemers wil niet aan de slag in de lage-emissiezone (LEZ) in Gent, Antwerpen en Brussel, zo blijkt uit een bevraging van de Vlaamse Confederatie Bouw (VCB). Vooral technische installateurs, die op een dag dikwijls meerdere adressen aandoen, zien de lage-emissiezones niet zitten: 29 procent is niet bereid zo’n zone in te rijden, ook al heeft dat omzetverlies tot gevolg.

Heel wat aannemers vermijden de zones omdat ze niet beschikken over voertuigen die er zijn toegelaten, weet Marc Dillen van de Vlaamse Confederatie Bouw. De vernieuwing van gespecialiseerd materieel dat voorts nog in goede staat is, is een kostelijke zaak. “Meer dan de helft (55 procent) wordt ook afgeschrikt door de extra administratie en de bijhorende kosten, zoals het aanvragen van een dagpas en een complexere planning van voertuigen.” 

De eerste loodgieter die we bellen voor het onderhoud van onze verwarmingsketel in de Kortrijkse Poortstraat in Gent bedankt meteen resoluut. “Gent? Daar komen we sinds een drietal maanden écht niet meer. Nee, niet”, klinkt het bij de vakman uit Wetteren. Anoniem. Want echt klantvriendelijk is het natuurlijk niet om bepaalde klanten bij voorbaat te weigeren. “Niet alleen omwille van het LEZ, trouwens. Er is ook het circulatieplan en de parkeerproblematiek. Kortom: een grote soep. Je doet de moeite een parkeerverbod voor de deur aan te vragen, blijkt er bij aankomst tóch een wagen te staan. Takelen doet men niet meer, dus moet je zelf van deur tot deur gaan aanbellen. Ondertussen staan daar wel 2-3 werknemers te niksen, aan 55 euro per uur.” 

Hoe verder ze van de lage-emissiezone zijn gevestigd, hoe minder aannemers er zin in hebben. Bijna een op drie van wie zijn vestigingsplaats op meer dan 15 kilometer van een LEZ heeft, vermijdt ze actief. “Waarom alle problemen overwinnen en met vier werknemers een uur in de camionette gaan zitten als we hier rond de kerk meer dan voldoende werk hebben?”, klinkt het bij een Kontichse dakwerker. “In die tijd hebben we een klein dakje klaar.” Een ander dakwerker koopt een emissievergunning om de stad nog binnen te mogen: 1.200 euro per jaar. Een Willebroeks schrijnwerker met verouderde camionette rijdt de zone niet in, geen meter.

En of het afhaken van de vakmensen een probleem wordt voor de bewoners van de binnenstad, weet ook onze chauffagist. “Er zijn al klanten die werkelijk smeken om langs te komen: ‘reken desnoods het dubbele tarief, geen probleem’. Gewoonweg omdat ze niemand vinden.”

Een klusjesdienst uit Wommelgem waagt zich wel nog in de grootstad, al is het niet van harte. “Is een van de drie aanvragen die samen binnenvallen er een voor hartje Antwerpen, dan is de kans groot dat ik daarvoor geen offerte maak”, bekent de zaakvoerder. Vooral de grote camionette geparkeerd krijgen, blijkt een hele opgave. “Sowieso kijken we via Google Maps of de locatie wel werkbaar is: twee straten verder of dubbel parkeren is gewoon niet te doen.”

Zó kan het wel: Jan Meeus is elektricien met fietskar

Elektricien Jan Meeus (44) uit Gent heeft bewust géén bestelwagen. Hij doet zijn opdrachten – de kleinere elektriciteitswerken – al anderhalf jaar uitsluitend met een fietskar. “Toen ik anderhalf jaar geleden als zelfstandig elektricien begon was al duidelijk dat heel wat vakmensen het niet meer zagen zitten nog in het centrum aan het werk te gaan. Omdat ik zelf in Gent woon, maakte het de keuze om niet in een dure bestelwagen te investeren makkelijker.” Geen gedoe met LEZ of parkeerproblemen dus voor Meeus. “Sinds het circulatieplan ben ik ook sneller door het centrum dan collega’s met een bestelwagen. Het is wel dagelijks goed inschatten welk materiaal ik precies nodig zal hebben.” Vakman met een fietskar, het is volgens de elektricien ook een businessmodel waarin in een stedelijke omgeving zeker toekomst zit. “Werk genoeg, vooral met kleinere klussen: het leggen van bekabeling, het plaatsen van extra stopcontacten. Niet zelden zijn de klanten gewoonweg blij dat er iemand voor dergelijke kleinere werken bij hen wíl langskomen.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234