Zondag 27/09/2020

Te cool om waar te zijn

Dead Man Down

Misdaadfilm
Regie: Niels Arden Oplev
Met: Colin Farrell, Noomi Rapace, Terrence Howard, Isabelle Huppert
Duur: 118 minuten

Dead Man Down had alles in huis voor een harde en kwalitatieve neonoircrimi. De Deense Regisseur Niels Arden Oplev mocht het na zijn Zweedse versie van The Girl with the Dragon Tattoo ook in Hollywood proberen, en niet eens met de minste cast en crew. De film begint sterk en Oplev blijft veelbelovend de spanning de hoogte injagen. Ondertussen borrelt de dreigende, ontmenselijkte atmosfeer. Die wordt knap opgeroepen door cameraman Paul Cameron (Collateral) met koude en donkere tinten en met iele klanken door componist Jacob Groth, die ook de Zweedse Larsson-trilogie van een soundtrack voorzag. Uit zijn Zweedse succes nam Oplev ook Noomi Rapace mee, die uitstekend staat te acteren naast een sobere Colin Farrell.

Farrell speelt huurmoordenaar Victor, die wraakplannen smeedt voor wat zijn vrouw en kind is overkomen. Hij laat zich inlijven in de maffiabende van Alphonse (Terrence Howard), maar Beatrice (Rapace) heeft vanop haar tegenoverliggende balkon in hun hoge woontoren gezien hoe Victor een rivaal een kopje kleiner maakte. Beatrice perst Victor af. Sinds de schoonheidsspecialiste door een auto-ongeval met een dronken tegenligger littekens in haar aangezicht heeft, heeft ze zo haar eigen wraakplan. Victor moet haar daarbij helpen, terwijl de hardhorige moeder van Beatrice (Isabelle Huppert in een ondergewaardeerde rol) geregeld het konkelfoezen van de twee onderbreekt. Victor gaat niet graag in op het aanbod dat hij niet kan afslaan, maar het pantser rond zijn hart is voor de gelijkgestemde ziel wel barsten beginnen te vertonen.

Naarmate de film vordert, houdt de drijfveer van de personages minder stand. Een grondigere motivatie voor hun escalerende daden mankeert en niet elke twist in dit flikkeloze verhaal is even geloofwaardig. Dat euvel gaat de film overheersen. En zodra het einde in zicht komt, raakt Oplev de blik op een heldere uitkomst kwijt, waardoor de finale ontgoochelend simplistisch wordt afgehaspeld. Het liefdesverhaaltje raakt te mooi afgerond terwijl de climax zo hypergewelddadig is dat hij te hard contrasteert met de beheerste stijl van het hoofdpersonage en diens eerdere minutieus voorbereide actie. De stijl neemt recht evenredig met de geloofwaardigheid af. Oplev heeft het te cool willen spelen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234