Vrijdag 07/08/2020

TAZ 2010 focust op migratie

Dit jaar staat Theater aan Zee (TAZ) in het teken van migratie in de meest brede zin van het woord: niet alleen over de migrantenproblematiek maar ook met de migratie tussen kunstdisciplines én tussen jong talent en gevestigde waarden. Michael De Cock van het Mechelse theater ‘t Arsenaal en Frank Vaganée van het Brussels Jazz Orchestra zijn dit jaar de centrale gasten.

Schrijver Michael De Cock en componist Frank Vaganée zijn curatoren op Theater aan Zee

OOSTENDE

De Cock en Vaganée slaan ook de handen in elkaar voor de openingsvoorstelling Vliegen tot de hemel.

Michael De Cock was bijzonder vereerd toen TAZ hem vroeg als centrale gast, ook al betekent het veel werk voor de acteur, schrijver, regisseur en artistieke leider van het Mechelse ’t Arsenaal. “Ik heb een erg persoonlijke band met Oostende, zowel met de stad als met TAZ. Mijn eerste dochter is hier tien jaar geleden geboren terwijl ik zelf op het festival speelde. Als theaterstudent heb ik hier vele zomers doorgebracht toen de artiesten nog in de kazerne te slapen gelegd werden. Nu heb ik weer een bijzonder goed excuus om hier nog eens de volle tien dagen rond te hangen.”

Binnen het theaterluik dat De Cock programmeert ligt een belangrijke focus op het thema migratie. “Het is een rode draad doorheen mijn creatieve parcours van de afgelopen jaren, zowel in theater maken als schrijven. Maar het thema migratie hangt ook samen met deze stad. Vorig jaar ben ik hier veel samen met fotograaf Stephan Vanfleteren geweest voor het boek Aller/Retour, met verhalen over illegalen die de oversteek naar Engeland wagen.” Binnen datzelfde thema heeft De Cock ook Clara Van den Broek uitgenodigd, die in de monoloog Heimwee naar Tirgu Mures een illegaal meisje vertolkt dat in de prostitutie belandt.

Ook het project dat De Cock jaren geleden maakt bij NTGent (toen nog Publiekstheater) saw it on television/DIDN’T UNDERSTAND wordt hernomen. Daarin neemt het publiek plaats in een afgesloten container om in levende lijve geconfronteerd te worden met wat het betekent om ‘verstekeling’ te zijn. Naast deze kleinschalige voorstelling voor een beperkt publiek herneemt ’t Arsenaal ook een brede publiekstrekker: De Pruimelaarstraat, een productie naar het boek van Louis Van Dievel over de waargebeurde seriemoorden in Mechelen en met in de cast onder ander Vic De Wachter, Gilda De Bal, Tuur De Weert en Jaak Van Assche.

De focus migratie laat zich evenwel ook vertalen als een ‘cross-over’ in genres en disciplines. De openingsvoorstelling van TAZ wordt Vliegen tot de hemel, waarbij illustratrice Gerda Dendooven live tekeningen maakt op tekst van Michael De Cock en muziek van Frank Vaganée, live uitgevoerd door het Brussels Jazz Orchestra. Vaganée brengt ook een Matinee Dansant, een ballroom op zondagmiddag die de sfeer wil oproepen van de grote orkesten van vroeger. Hij wil in zijn muziekprogrammatie zoveel mogelijk jazz- en aanverwante stijlen aan bod laten komen tijdens TAZ.

Na Jan Goosssens (KVS) en Arno als centrale gasten vorig jaar wil TAZ ook deze editie de band Brussel-Oostende verder aanhalen onder de noemer ‘E40’. Zo herneemt Josse de Pauw het weergaloze Weg. “Een voorstelling die voor mijn theatergeneratie een openbaring was”, klinkt het bij De Cock. KVS brengt Bezette stad, een (locatie)theatervoorstelling waarin de gedichten van Paul Van Ostaijen vermengd worden met de hedendaagse hiphopcultuur.

De basis van TAZ is en blijft het jonge talent, en dat wil TAZ benadrukken. Zo komen er dit jaar geen affiches met de twee koppen van de centrale gasten. Jong Theater-programmator Steven Heene neemt afscheid om aan de slag te gaan bij NTGent en geeft de fakkel door aan Maarten Soete, voorheen werkzaam bij het Vlaams Theater Instituut en het Brusselse Bâtardfestival. Nieuw zijn eveneens de ‘brugprojecten’ waarbij de twee centrale gasten samenwerken met jong talent. De Cock herneemt saw it on television/DIDN’T UNDERSTAND met studenten. Frank Vaganée creëert een nieuw arrangement voor de cd Akkatements van ex-TAZ-muzieklaureaat Wannes Capelle.

Maar de meest bepalende verandering wordt wellicht de nieuwe locatie voor Café Koer, het centrale meetingpoint. “We zijn momenteel nog druk op zoek naar een nieuw centraal festivalterrein. Tot vorig jaar was dat op het Stationsplein, maar daar het gerenoveerd wordt, moeten we op zoek naar een nieuwe locatie. Er zijn momenteel diverse pistes, waarvan het Klein Strand er één is. Maar een definitieve beslissing komt er pas eind deze maand in overleg met het stadbestuur”, zegt Tatjana Bonne van TAZ.

Naast het theater- en muziekprogramma van de jonge garde en de twee gastcuratoren is er opnieuw het literatuurprogramma ‘Uitgelezen aan Zee’, dat dit jaar doorgaat in een tent op het Zeeheldenplein op de Zeedijk met zicht op zee en de pier. Het familiepark wordt uitgebreid tot een minikinderfestival binnen TAZ. Outdoorvoorstellingen voor de allerkleinsten worden aangevuld met een indoorprogramma voor verschillende leeftijden en een eigen meetingpoint.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234